ساخت سردخانه ( مراحل ساخت قدم به قدم ) | ☎ (09156152857)

ساخت سردخانه ( مراحل ساخت قدم به قدم ) | ☎ (09156152857)

سالن ‌های سردخانه ده اتاق دارند و هر کدام از این اتاق ‌ها توان ظرفیت خنک کردن ۵۰۰ تن محصول را دارند. این سالن باید در نظر داشته باشید که اندازه ‌های در نظر گرفته شده برای هر سردخانه متفاوت است.

روش ساخت سردخانه و مراحل ساخت سردخانه کوچک

ساخت سردخانه

سالن ‌های سردخانه ده اتاق دارند و هر کدام از این اتاق ‌ها توان ظرفیت خنک کردن ۵۰۰ تن محصول را دارند. این سالن باید در نظر داشته باشید که اندازه ‌های در نظر گرفته شده برای هر سردخانه متفاوت است.

هر اتاقک مستقلا دمای خاصی دارد که برای نگهداری محصول موجود در آن به کار می ‌رود. کف سردخانه از ارتفاع ۱ تا ۱٫۲ از سطح زمین قرار دارد و برای ایزولاسیون کف سردخانه از قلوه سنگ، ایزولاسیون، قیرگونی، آجرچینی و عایق حرارتی باید استفاده شود.

(جهت دریافت مشاوره برای ساخت و تجهیزات سردخانه با ما در ارتباط باشید. 09156152857)

روش های ساخت سردخانه

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت سردخانه و ارتباط مستقیم با شرکت الکتروبهمن از طریق تماس با شماره 09156152857 با ما در تماس باشید.)

دیوارهای داخل سردخانه از دیوارهای فلزی با فاصله ۲۰ تا ۲۵ متر از یکدیگر تشکیل شده است؛ که در بین این دیوارها از عایق تزریقی مایع استفاده می شود. ایزولاسیون درها به سبک دیوارها صورت می‌ پذیرد، تا بین محیط سردخانه و دمای بیرون هیچ ‌گونه دمایی مبادله نشود.

اتاقک‌ های طراحی شده باید سیستم کنترل دما داشته باشند، تا دمای اتاقک ‌ها همواره در مقدار ثابتی نگهداری شود. این کنترل دما با کمک نیتروژن که دارای دمای ۱۹۶- درجه سانتی ‌گراد است انجام می شود. به صورتی که نیتروژن از بین شبکه ‌های طراحی شده حرکت می ‌کند و سرمای حاصل از آن به طور دمنده وار وارد محیط می ‌شود. نیتروژن دمای گرم اتاق را گرفته و برای سرد شدن مجددا به اواپراتور وارد خواهد شد.

(جهت دریافت مشاوره برای ساخت و تجهیزات سردخانه با ما در ارتباط باشید. 09156152857)

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

ساخت سردخانه

ساخت سردخانه در ایران

سیستم کنترل میزان رطوبت باید در ساخت سردخانه استفاده شود. در صورتی که رطوبت محیط برای محصولات کشاورزی مثل میوه ‌ها به صورت مناسب تنظیم نشده باشد باعث چروک شدن سطح میوه ‌ها و افت کیفیت آن‌ ها می شود.

در صورتی که رطوبت محیط کاهش پیدا کند سنسور اندازه گیری میزان رطوبت به طور اتوماتیک فعال شده و میزان رطوبت را به طور مداوم اندازه گیری می کند. در صورت کم شدن رطوبت محیط نازل ‌های پخش بخار آب در محیط فعال می ‌شوند و بخار آب را به صورت مناسب در محیط پخش می شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی کمپرسورها

دمای اتاقک ‌ها در یک درجه معین و به صورت ثابت حفظ خواهد شد ولی در صورتی که تنظیمات دمایی نیاز به کاهش یا افزایش داشته باشد، از دمنده ‌هایی فعال شده برای تنظیم دما استفاده می شود.

بخار آب در داخل سردخانه باعث ایجاد برفک ‌های بر روی شبکه‌ های اواپراتور خواهد شد، که جهت کاهش هزینه انرژی و مصرف برق این برفک ‌ها توسط المنت ‌های طراحی شده به صورت کامل آب شده و از بین می ‌روند.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت سردخانه و ارتباط مستقیم با شرکت الکتروبهمن از طریق تماس با شماره 09156152857 با ما در تماس باشید.)

ساخت سردخانه

نکات مهم برای ساخت سردخانه و احداث سردخانه

برای نگهداری محصولاتی که نیاز به دمای بالای صفر را دارند می ‌توان از سالن ‌هایی که برای نگهداری محصولات زیر صفر درجه طراحی ‌شده ‌اند استفاده کرد و دمای سردخانه را به میزان بالاتر از صفر تنظیم کرد؛ ولی تنظیم دمای سردخانه‌ های طراحی شده برای نگهداری محصولات زیر صفر درجه به دمای بالای صفر درجه به دلیل فشاری که به کمپرسور وارد خواهد شد، غیر ممکن است و ریسک زیادی دارد.

مراحل ساخت سردخانه کوچک

به دلیل اینکه کندانسور وظیفه خنک کردن نیتروژن برگشتی از اتاقک ‌هایی که گرمای اتاق را گرفته ‌اند بر عهده ‌دارد، بیشتر در نمای شمالی ساختمان که تاثیر تابش نور خورشید کمتر است احداث می شود.

کندانسور برای خنک سازی نیتروژن به آب نیاز دارد که آب در تماس با نیتروژن برای خنک سازی بخار شده و به سوی اتاقک ‌های سردخانه هدایت خواهد شد؛ که می ‌توان از این بخار آب جهت تامین رطوبت مورد نیاز برای سالن ‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ساخت سردخانه متحرک 

ساخت سردخانه

دستگاه ترموگرافی که درون اتاقک کنترل قرار دارد، به طور لحظه ‌ای چگونگی وضعیت دمایی اتاقک‌ های سردخانه را ثبت می ‌کند. تا مسئولین نظارت دقیق ‌تری بر روی عملکرد اتاقک ‌ها داشته باشند. توجه داشته باشید که کمپرسور درون این اتاقک قرار می ‌گیرد.

برای سرد کردن دمای سردخانه به اندازه یک درجه سانتی‌ گراد نیاز به میزان انرژی Btu25000  وجود خواهد داشت؛ که در صورت قطع شدن جریان برق این میزان انرژی باید توسط برق اضطراری مورد نیاز به خوبی تامین شود. از آن رو از ژنراتورهایی با توان تولید ۴۸۰ کیلو وات انرژی برق، برای تامین انرژی سردخانه ‌ها در اثر قطع شدن جریان برق استفاده می‌ شود و این ژنراتورها را درون محوطه سردخانه و در نزدیکی اتاق کنترل قرار می‌ دهند.

دوره‌ های انبارداری محصولات درون سردخانه شش ماه است؛ که هر بار بعد از تخلیه سردخانه باید آن را با مواد ضد عفونی کننده مثل اکسی کلرور مس مورد شستشو قرار دهید، تا آثار باقی ‌مانده از محصولات قبلی باعث ایجاد کپک و قارچ در محیط سردخانه نشده باشد.

مقاله آموزشی: آشنایی با سردخانه خرما

ساخت سردخانه

بررسی گام به گام طراحی سردخانه

سردخانه ها در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند، اما به صورت کلی به سردخانه های آمونیاکی و فریونی تقسیم می شوند. سردخانه ها از لحاظ دمای کاری دارای دو نوع بالای صفر و زیر صفر هستند و به صورت سردخانه های اتاقکی، کانکسی، متحرک و صنعتی تقسیم می شوند. به صورت کلی برای طراحی سردخانه های بالای صفر و زیر صفر باید مراحل زیر را رعایت کرد:

بررسی مواد نگهداری شده در سردخانه

در مرحله اول باید بررسی کنیم هدف از ساخت سردخانه برای نگهداری چه محصولاتی است؛ محدوده دمایی و رطوبت نگهداری برای محصولات متفاوت است. به طور مثال دمای نگهداری میوه، سبزیجات و دارو بین +1تا 4+ درجه سانتی گراد است، اما نگهداری میوه ها در کنار یکدیگر حساسیت هایی دارد که باید رعایت شود. به صورت کلی محصولاتی که دچار فساد زودرس می شوند باید جدا از بقیه ی محصولات نگه داشته شوند.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت سردخانه و ارتباط مستقیم با شرکت الکتروبهمن از طریق تماس با شماره 09156152857 با ما در تماس باشید.)

ساخت سردخانه

بررسی محل ساخت سردخانه

یکی از مهم ترین مسائل در ساخت یک سردخانه میوه یا گوشت شرایط آب و هوایی است؛ چون حداقل و حداکثر دمای محیطی آن منطقه در انتخاب تجهیزات برودتی بسیار تعیین کننده است. نوع تابش آفتاب از عوامل مهمی است که در ساخت سردخانه باید در نظر گرفت. باید بررسی کرد که سردخانه ی مورد نیاز در یک فضای باز ساخته می شود یا در یک محیط بسته مثل سوله

بیشتر بخوانید: ساخت سردخانه بستنی در مشهد 

بررسی فضای مورد نیاز

فضای مورد نیاز برای ساخت سردخانه براساس حجم محصولاتی که قرار است نگهداری شود تعیین می شود. باید بررسی کرد مقدار حجم ثابت روزانه در سردخانه چقدر است و در طول روز چه حجمی از محصولات وارد و خارج می شوند. مساحت زمین مورد نیاز و ابعاد سردخانه در پروژه طراحی سردخانه تعیین می شود.

تعیین بار برودتی مورد نیاز برای سردخانه

شرایط آب و هوایی و میزان تابش آفتاب در بار برودتی سردخانه تاثیرگذار است. این نوع عایق بندی دیواره ها، کف و ضخامت آن ها، نوع تجهیزات به کار رفته در سردخانه و دفعات باز و بسته شدن درب سردخانه در طول روز همگی روی بار برودتی سردخانه ها تاثیر می گذارند.

بعد از بررسی کامل مراحل قبل، اجرای فندانسیون و عایق بندی کف سردخانه، جانمایی و نحوه اجرای سازه و انتخاب صحیح عایق (ساندویچ پانل) انجام می شود.

تجهیزات مورد نیاز در احداث سردخانه

عایق بندی حرارتی سردخانه از مهم ترین مسئله در نحوه طراحی و ساخت اتاق های سردخانه کوچک یا بزرگ است. پلی یورتان، فوم، پلی استایرن، چوب، پشم و شیشه و … مواردی هستند که براساس نوع سردخانه برای ساخت اتاق سرد مورد استفاده قرار می گیرند. درب سردخانه با توجه به اینکه سردخانه از نوع دمای زیر صفر یا بالا صفر است در دو مدل کشویی و لولایی با ابعاد مختلف انتخاب می شود.

مقاله آموزشی: بررسی یخچال و سردخانه آمونیاکی

قطعات مکانیکی به کار رفته در ساخت یک سردخانه

قطعات مکانیکی به کار رفته در ساخت یک سردخانه

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت سردخانه و ارتباط مستقیم با شرکت الکتروبهمن از طریق تماس با شماره 09156152857 با ما در تماس باشید.)

قطعات مکانیکی یک سردخانه براساس ابعاد، ظرفیت، نوع محصولات و شرایط محیطی انتخاب می شود. این قطعات شامل موارد زیر است:

کمپرسور

انتخاب یک کمپرسور مناسب براساس ظرفیت سردخانه و دمای اواپراتور و کندانسور انجام می شود. علاوه بر انتخاب کمپرسور، گاز مبرد در سیکل هم باید تعیین شود. 

بیشتر بخوانید: احداث سردخانه میوه در مشهد

کندانسور

برای انتخاب یک کندانسور مناسب، ظرفیت دفع حرارت، دمای کندانسور، نوع مبرد و اختلاف دمای کندانسور و محیط را در نظر بگیرید.

اواپراتور

برای انتخاب اواپراتور سردخانه باید نوع مبرد، بار برودتی مورد نیاز، دمای اواپراتور و اختلاف دما برای انتقال حرارت بین هوا و اواپراتور درجهت درست را در نظر گرفت.

تجهیزات خط مایع

این تجهیزات شامل شیر انبساط، شیر برقی، سایت گلاس، فیلتر درایر و چک ولو است.

خط مکش و خط تخلیه

این تجهیزات شامل فیلتر روغن، اویل سپراتور، مافلر، بال ولو، پرشر سوئیچ و … است.

قطعات الکتریکی استفاده شده در ساخت یک سردخانه

اجزا و قطعات الکتریکی سردخانه شامل تابلو برق، کابل ها، لامپ ها و تجهیزات کنترلی است. تابلو برق وظیفه ی ایجاد ثبات، کنترل شرایط دمایی و بررسی تجهیزات را بر عهده دارد که به صورت کلی از ترموستات، تایمر، نشانگر ها و هشدار ها، فیوز و کلید ها، کنترل آلات، بدنه و کلید حرارتی ساخته شده است. کنترل آلات تابلو برق باید شامل کنترل فاز، کنترل فشار بالا و فشار پایین و کنترل pump down باشد.

ساخت سردخانه کوچک

شیوه ساخت این سردخانه ها به صورتی است که اول اتاقی را در نظر می گیریم، اقدام به نصب عایق های ساندویچ پانل در قسمت داخلی آن می کنیم، در بعضی موارد تنها از عایق های ساندویچ پانل برای ساخت دیواره کلی آن استفاده می شود.

بعد از نصب ساندویچ پانل ها و درزگیری کامل آن، تجهیزات برودتی لازم را نصب می کنیم که شامل اواپراتورها، کندانسور ها، کمپرسور و فن های خنک کننده است.

مراحل ساخت سردخانه کوچک:

مراحل ساخت سردخانه کوچک

مرحله اول: ساخت چهارچوب کلی 

بعد از اندازه گیری ابعاد مناسب برای سردخانه کوچک، می توانید عایق های ساندویچ پانلی مورد نیاز را تهیه کرده و چارچوب کلی آن را بنا کنید؛ اگر اتاقی آماده دارید، می توانید این عایق ها را در داخل اتاق نصب کنید تا مانع از خروج برودت تولید شده شود.

اگر سردخانه ابعاد کوچکی داشته باشد، به راحتی می توان سقف و دیواره ها را نصب کرد، ولی در صورت بزرگ بودن ابعاد ورق ها و زیاد بودن ارتفاع سردخانه، حتما باید از لیفتراک و جرثقیل کمک گرفت.

به منظور جلوگیری از خروج برودت، باید کف سردخانه را هم با استفاده از ورق های دوجداره ساندویچ پانل، عایق بندی کرد.

بیشتر بخوانید: احداث سردخانه صنعتی در مشهد

مرحله دوم: اقدام درزگیری گوشه ها

بعد از نصب کامل تمامی چارچوب ها، باید نسبت به درزگیری گوشه ها و محل های سوراخ شده اقدام کنید، این کار به افزایش طول عمر موتور و تجهیزات سرماسازی و کاهش میزان مصرف برق کمک می کند. برفک زدن، دیر خنک شدن سالن، کارکرد مداوم موتور، افزایش هزینه های برق، نیاز به تعمیرات پی در پی و … همگی از عوارض درزگیری نامناسب دیواره ها است.

این کار با استفاده از فوم های تزریقی و یا چسب های مخصوص انجام می شود که به وسیله پمپ به گوشه ها و درزها تزریق می شود.

مرحله سوم: نصب قفسه ها

برای اینکه ظرفیت سردخانه افزایش پیدا کند و امکان قرارگیری مواد غذایی زیادی وجود داشته باشد، باید از قفس استفاده کنید. هرچه قدر تعداد قفس ها زیاد باشد امکان قرار گیری مواد زیادی وجود خواهد داشت.

مرحله چهارم: نصب درب

درب سردخانه اهمیت زیادی دارد چون تنها قسمتی است که مدام باز و بسته خواهد شد، باید دارای لولا های کاملا با دوامی باشد تا در طول سال دراز شل نشود، شل شدن لولا ها باعث کج شدن درب و عدم چفت شدن آن خواهد شد.

در قسمت های بالایی و پایینی درب باید چفت بندهایی وجود داشته باشد تا درب را به شکل محکمی به بدنه متصل کند. در گوشه های آن باید از رزین های هوابند و عایق استفاده شود، خود درب باید به صورت ساندویچ پانل و دو جداره باشد تا مانع از خروج برودت تولید شده شود.

مرحله پنجم: نصب تجهیزات سرمایشی

بعداز آماده سازی کامل اتاق، باید تجهیزات سرمایشی لازم را نصب کنید که شامل موتور سرماساز، اواپراتور و کندانسور، فن های خنک کننده و تابلو برق و … است. هر کدام از این ملزومات بسته به ابعاد و نوع سردخانه قیمت های مختلفی دارند. 

بیشتر بخوانید: اکسپنشن ولوهای دانفوس

از موتورهای دانفوس، کالترون یا تکامسه استفاده می شود و اگر می خواهید گوشت و لبنیات را نگهداری کنید باید موتور سرماساز زیر صفر را تهیه کنید تا سرمای بیشتری را تولید کند؛ ولی در صورت نیاز به نگهداری میوه و سبزیجات، استفاده از موتور سرماساز بالای صفر کفایت خواهد کرد.

اگر به صورت هم زمان قصد نگهداری گوشت و لبنیات و میوه و سبزیجات را دارید، باید از موتورهای دو منظوره یا همان دو مداره استفاده کنید که در زمان های لازم بتوان میزان برودت آن را به بالای صفر و یا زیر صفر تغییر داد. 

هزینه ساخت سردخانه کوچک

هزینه ساخت سردخانه کوچک

هزینه های انجام شده برای ساخت سردخانه به سه قسمت تقسیم بندی می شود. قسمت اول هزینه ورق های ساندویچ پانل، قسمت دوم هزینه تجهیزات سرمایشی و قسمت سوم آن مربوط دستمزد نصب و راه اندازی سردخانه می شود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت سردخانه و ارتباط مستقیم با شرکت الکتروبهمن از طریق تماس با شماره 09156152857 با ما در تماس باشید.)

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم5
مخالفم4
حمید  (چهارشنبه 8 دی 1400)
روش ساخت سردخانه خیلی جالب بود
پرسش
موافقم6
مخالفم4
کریمی  (چهارشنبه 8 دی 1400)
هزینه های ساخت سردخانه در الکتروبهمن خیلی به صرفه است
پرسش
موافقم5
مخالفم3
بهروز  (چهارشنبه 8 دی 1400)
ساخت انواع سردخانه توسط الکتروبهمن به طور حرفه ای انجام میشه گروه ما از این شرکت راضیه.
پرسش
موافقم2
مخالفم1
محمد  (چهارشنبه 10 فروردین 1401)
سلام مطلب خیلی مفیدی بود
پرسش
موافقم3
مخالفم1
قمری  (چهارشنبه 10 فروردین 1401)
واقعا احداث سردخانه این روز ها به صرفه ست
پرسش
موافقم2
مخالفم1
شاهین  (چهارشنبه 10 فروردین 1401)
خسته نباشید. مقاله کاملی بود.
پرسش
موافقم2
مخالفم0
مهدی توانگر  (یک شنبه 26 شهریور 1402)
احداث سردخانه به این روشها عالیه
پرسش
موافقم2
مخالفم0
سینا احمدی  (شنبه 16 دی 1402)
مطلب عالی بود. ساخت سردخانه در تبریز هم انجام میدین؟
پرسش
موافقم2
مخالفم0
احمد مطلبی  (شنبه 16 دی 1402)
ساخت سردخانه توسط تیم الکتروبهمن را پیشنهاد میدهم
پرسش
موافقم2
مخالفم0
کیوان شیرانی  (شنبه 16 دی 1402)
الکتروبهمن واقعا تیم متخصصی در زمینه ساخت سردخانه است. خوشحالم که در پروژه ای که داشتیم با این مجموعه همکاری داشتیم
پرسش
موافقم0
مخالفم0
محمدی  (سه شنبه 19 دی 1402)
از همکاری با اقای مهندس خوشنوس در زمینه ساخت سردخانه بسیار خرسند و راضی هستم
پرسش
موافقم0
مخالفم0
معیری  (شنبه 30 دی 1402)
ساخت سردخانه حرف اول را میزنید
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟