آشنایی با لرزه گیر سردخانه و انواع لرزه گیر - الکتروبهمن

آشنایی با لرزه گیر سردخانه و انواع لرزه گیر - الکتروبهمن

آشنایی با لرزه گیر سردخانه و انواع لرزه گیر - الکتروبهمن

لرزه گیر یا دستگاهی که به نام ضد ارتعاش شناخته می شود، یکی از تجهیزات دینامیکی است که در خطوط لوله، کمپرسورها، دستگاه های سانتریفیوژ، فن ها توربین ها و … نصب می شود.

آشنایی با لرزه گیر سردخانه و انواع لرزه گیر

لرزه گیر سردخانه

لرزه گیر یا دستگاهی که به نام ضد ارتعاش شناخته می شود، یکی از تجهیزات دینامیکی است که در خطوط لوله، کمپرسورها، دستگاه های سانتریفیوژ، فن ها توربین ها و … نصب می شود. وظیفه ی اصلی این قطعه، کاهش و حذف حرکت های لرزشی در طراحی های صنعتی بوده و به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرند. نصب این قطعه باعث کاهش سر و صدا های داخلی و افزایش طول عمر دستگاه های صنعتی پر نوسان می شود.

در سیستم تبرید تراکمی به دلیلی وجود کمپرسور و عدم یکنواختی در سیکل کاری آن، همیشه ارتعاش و لرزش موجود است. این ارتعاش در صورت انتقال به قطعات دیگر باعث کاهش کارایی و کاهش عمر مفید قطعات می شود از این رو برای حذف این ارتعاشات و ممانعت از انتقال آن به دیگر قسمت ها از وسیله ای به اسم لرزه گیر استفاده می شود.

لرزه گیر سردخانه چیست

در اغلب فرآیند های صنعتی و تجهیزات به کار رفته در آن ها، به علت سرعت حرکت سیال یا افزایش ناگهانی دما و فشار، نوساناتی صورت می گیرد که این نوسانات می توانند باعث ایجاد حرکت های طولی و عرضی در تجهیزات صنعتی و اجزای داخلی آن ها شوند. که این نوسانات در کمپرسور (پمپ باد) رخ می دهد. افزایش این نوسانات می تواند صدمات جبران ناپذیری به تجهیزات صنعتی وارد کند. جهت کاهش ارتعاشات و نوسانات ایجاد شده از لرزه گیر در خط لوله تجهیزات استفاده می شود.

مقاله آموزشی: رفع عیب مکانیکی دستگاه های تبرید

استفاده از لرزه گیر در کمپرسور اسکرو  و اسکرال

لرزه گیر استفاده شده در سیستم تبرید تشکیل شده از دوتکه لوله ثابت که به وسیله ی یک لوله فنری به هم اتصال داده شده اند. استفاده از لرزه گیر سردخانه بیشتر در کمپرسور های پیستونی متداول است و دلیل آن هم این است که در کمپرسور اسکرو و کمپرسور اسکرال به خاطر یکنواختی و دائمی بودن سیکل کاری، نواسانات و ارتعاش کم تری دارد. لرزه گیر باید از مواد دارای الاستیسیته بالا و خاصیت جذب کنندگی ساخته شود و تا حد امکان توانایی تحمل ضربه و ارتعاش بالایی داشته باشد. جنس لرزه گیر عموما از استنلس استیل، برنج و یا مسی ساخته می شود.

لرزه گیرهای سردخانه ابزار هایی هستند که به کارگیری آن ها در خط لوله از جمله موارد ضروری به شمار می رود چون بدون آن ها اتصالات از تحمل پایین تری برخوردار است که در نهایت باعث خستگی در خط اتفاق می شود، این کار نه تنها باعث نشتی در خطوط بلکه باعث بهم ریخته شدن اطلاعات دریافتی از دستگاه های اندازه گیری و ابزار دقیق می شود، ابزارهایی مثل ترانسمیتر فشار، فلومتر و دیگر ابزار آلاتی از این قبیل، از این ابزار جهت جلوگیری از suction و discharge پشت پمپ ها به کار می روند.

انواع لرزه گیر

لرزه گیرهای لاستیکی

انواع لرزه گیر

لرزه گیرهای لاستیکی از بدنه  (Tube)، پوشش (Cover)، فلنج (Flanges) و میل مهار Control rod ساخته شده اند. اتصال جذب و کاستن شوک های داخلی در خط لوله، کاهش سر و صدا، جذب ارتعاشات، رفع جابجایی های خطوط لوله و جذب جا به جایی در اثر نوسانات دما از جمله وظایف این نوع لرزه گیر به شمار می روند.

بدنه:

بدنه ی لرزه گیر های لاستیکی از مواد الاستومتر تولید می شود، که می تواند الاستومتر طبیعی و یا مصنوعی باشد.

پوشش:

از کاور یا همان پوشش به جهت حفاظت از لایه های داخلی در برابر شرایط محیطی استفاده می شود. پوشش ضدارتعاشات لاستیکی می تواند از جنس الاستومتر طبیعی و یا مصنوعی باشد.

فلنج ها:

برای اتصال این قطعات به خط لوله و یا دیگر دستگاه های صنعتی از فلنج و پیچ و مهره استفاده می شود.

میل مهار:

برای کنترل آن ها و کاهش میزان جا به‌ جایی های ایجاد شده، به منظور حفاظت از ساختمان این قطعه از میل مهار در طراحی این تجهیزات استفاده می شود.

امروزه طراحی های متفاوتی برای لرزه گیر های لاستیکی صورت می گیرد. انتخاب این قطعه مناسب با توجه به شرایط محیطی و نوع فرایند صنعتی و میزان ارتعاشات انجام می شود. ضد ارتعاشات بلادری، تک پره، چند پره، کاهنده، ماسوره ای، نامتقارن، جدار داخلی الاستومتر و … از انواع متفاوت مدل لاستیکی است.

لرزه گیرهای آکاردئونی

از ضد ارتعاش های آکاردئونی می توان در سیستم های فرایندی استفاده کرد. این اتصالات بسته به نوع طراحی که در آن ها به کار رفته می توانند باعث کاهش ارتعاشات زاویه ای، محوری و جانبی در خطوط لوله شوند. مقاومت بالا در برابر دما ها و فشارهای بالا از جمله مزیت های ضد ارتعاشات آکاردئونی به شمار می رود. جهت نصب این اتصالات اغلب از فلنج و پیچ و مهره استفاده می شود.

بلوز مهم ترین جزء در طراحی ضد ارتعاشات آکاردئونی محسوب می شود. جنس بلوز، میزان انعطاف آن، ضخامت، شکل بلوز و تعداد پره های آن متغییر است و روی کارایی این قطعه تاثیر به سزایی می گذارد. از انواع اتصالات آکاردئونی می توان به اتصالات منفرد، دو تایی، گاردانی، لولایی، نوسانی و … اشاره کرد.

لرزه گیرهای خرطومی – فلزی

در طراحی خطوط لوله علاوه بر استفاده از انواع لرزه گیرهای آکاردئونی و یا لاستیکی، می توان از لوله های خرطومی فلزی بهره برد. امروزه استفاده از خطوط لوله خرطومی، به دلیل انعطاف بالایی که دارند رواج یافته است. 

مقاله آموزشی: معرفی انواع سردخانه به همراه کاربرد آن

مزیت های لوله های خرطومی:

کاهش میزان لرزش های سیستم

کاهش فضای مورد نیاز جهت نصب خط لوله

برای حذف لرزش ها و کاهش ارتعاشات سیستم دیگر نیازی به تجهیزات تقویت کننده و پشتیبان نخواهد بود.

طراحی اتصالات لوله خرطومی معمولا به صورت یک لایه و یا دو لایه صورت می گیرد. نقش لایه ی حفاظتی بلوز لوله خرطومی، محافظت از آن در برابر فشارهای درونی خط لوله است.

محل نصب لرزه گیرهای سردخانه

محل نصب لرزه گیر سردخانه در قبل و بعد از کمپرسور است. این لرزه گیر دارای یک لوله فنری است که دو تکه ثابت آن را به هم متصل می کند. این قطعه نقش مهمی در خنثی کردن و حذف ارتعاشات سیستم داشته و باید از موادی که دارای الاستیسیته بالا هستند ساخته شود. دلیل استفاده از این مواد و موادی که دارای خاصیت جذب کنندگی هستند، تحمل بالای ارتعاشات و ضربات احتمالی است. از لرزه گیر در بسیاری از صنایع و سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های تیبریدی و تجاری و… استفاده می شود.

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

مزایای استفاده از لرزه گیرهای سردخانه 

مزایای استفاده از لرزه گیرهای سردخانه

لرزه گیر سردخانه نقش مهمی در کاهش ارتعاشات و نوسانات سیالات داشته و از بروز خطرات بیشتر جلوگیری می کند.

لرزه گیر سردخانه اجازه ادامه ارتعاشات و انتقال آن به قسمت های دیگر سیستم تیبرید را نخواهد داد.

این قطعه از افزایش نشتی های ریز به وجود آمده و یا احتمالی جلوگیری می کند.

لرزه گیر سردخانه به وسیله مادگی به سیستم لوله کشی سیکل تیبرید متصل می شود.

نکات مهم در هنگام نصب لرزه گیر:

نصب لرزه گیر عموما به صورت مستقیم و بدون خمیدگی است.

محل نصب لرزه گیر سردخانه ، باید در خط دهش و مکش و ورودی و خروجی کمپرسور باشد تا بتواند ارتعاش ایجاد شده در کمپرسور را به خوبی دمپ کند.

لرزه گیر باید نزدیک کمپرسور، عمود بر محور اصلی ارتعاش و باید به صورت مستقیم نصب شود.

ساپورت نگهدارنده لوله در انتهای لرزه گیر نصب شود.

برای نگهداری هرچه بیشتر لرزه گیر سردخانه لازم است، به صورت مرتب آن را تمیز کرد و دقت شود در لرزه گیر استنلس استیل از محلول کلراید استفاده نشود در غیر این صورت باعث خورده شدن و کاهش عمر لرزه گیر شود.

در هنگام جوشکاری مراقب باشید که شعله ها با بدنه لرزه گیر، تماس نداشته باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟