سیستم سرمایش مرکزی رک 09156152857

سیستم سرمایش مرکزی رک 09156152857

سیستم سرمایش مرکزی رک در سردخانه ها، چیلرها و فروشگاه های زنجیره ای با تعداد یخچال های زیاد و یخچال های فروشگاهی سبب افزایش بهره وری و کاهش هزینه نگهداری و همچنین کاهش استهلاک کمپرسورها خواهد شد،

سیستم سرمایش مرکزی رک

سیستم سرمایش مرکزی رک در سردخانه ها، چیلرها و فروشگاه های زنجیره ای با  تعداد یخچال های زیاد و یخچال های فروشگاهی سبب افزایش بهره وری و کاهش هزینه نگهداری و همچنین کاهش استهلاک کمپرسورها خواهد شد، زیرا این سیستم مصرف انرژی در سیستم های سرمایشی را کاهش می دهد. 

سیستم سرمایش مرکزی رک

سیستم سرمایش مرکزی رک چیست؟

بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی در پیشرفت صنایع مختلف بسیار با اهمیت است؛ سیستم سرمایش مرکزی رک نیز به همین منظور طراحی و  تولید شده است. سیستم رک که سیستم تبرید کمپرسورهای موازی نیز نامیده می شود یکی از سیکل های تبرید تراکمی می باشد. از این سیستم در صنعت تهویه مطبوع و تبرید به منظور خنک کردن سیالات متفاوت به کار برده می شود.

بیشتر بخوانید: ساخت سردخانه متحرک

این فناوری شامل یک سیستم سرمایشی مرکزی شامل تعداد کمتری کمپرسور با ظرفیت بالاست که با هم و به صورت موازی ترکیب شده اند و همه آنها به یک خط مکش و تخلیه یکسان متصل می‌ شوند. این کمپرسورها جایگزین مناسبی برای تعداد زیادی سیستم تبرید مجزا با ظرفیت پایین در سیستم های سرمایشی هستند.

(جهت دریافت مشاوره در زمینه ساخت سردخانه با ما در ارتباط باشید 09156152857)

با استفاده از چند کمپرسور به صورت موازی می توان ظرفیت سیستم را به راحتی کنترل نمود، به طوری که در زمان‌ های اوج کاری سیستم، کمپرسورهای بیش‌تری روشن می شوند و زمانی که نیاز به ظرفیت کمتری باشد می توان با خاموش شدن تعدادی از کمپرسورها، ظرفیت را کاهش داد.

وظیفه یک کنترلر پیشرفته تنظیم فشار مورد نیاز در ورودی و خروجی کمپرسورها می باشد تا با روشن و خاموش کردن کمپرسورها، ظرفیت سیستم تغییر کند. به منظور افزایش ظرفیت سرمایشی سیستم باید فشار در خط مکش کمپرسور بیشتر شود.

کاربردهای سیستم سرمایش مرکزی رک 

کاربرد سیستم رک یخچال فروشگاهی

استفاده از سیستم مرکزی رک در یخچال های فروشگاهی نیز بسیار مفید است، بسته به تعداد مراجعه مشتریان و باز و بسته شدن درب یخچال بار سرمایشی متفاوتی در روز ایجاد می شود. در یخجال های پرده هوا و یخچال ویترینی می توان از ستم رک اسکرال یا رک پیستونی برای کنترل صحیح ظرفیت سیستم، کاهش استارت و استاپ کمپرسور استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: ساخت سردخانه بستنی در مشهد 

کاربرد سیستم رک سردخانه

استفاده از سیستم مرکزی رک در سردخانه ها بنا به نیاز مصرف کننده از جمله قابلیت اطمینان بالا، ظرفیت برودتی مورد نیاز بالا، شرایط متفاوت نگهداری محصولات در زیر صفر- بالای صفر- پیش سرد بسیار مفید و کارآمد است. وقتی میوه گرم وارد سردخانه می شود، برای کاهش بار گرمایی وارد شده به  کار کردن سیستم با ظرفیت برودتی بالا احتیاج است.

بعد از سرد شدن میوه ها ظرفیت بالای سرمایشی کاهش می یابد که در سیستم های سنتی می توان با خاموش و روشن کردن مکرر سیستم، ظرفیت سرمایشی آن را تغییر داد. با استفاده از سیستم مرکزی رک، با افزایش یا کاهش پله ای ظرفیت سیستم از خاموش و روشن شدن مکرر سیستم سرمایشی و مصرف بالای برق جلوگیری به عمل می آید.

کاربرد سیستم رک چیلر تراکمی

استفاده از سیستم رک چیلر تراکمی در کنترل ظرفیت سیکل باعث بالا بردن قابلیت اطمینان چیلر، افزایش عمر چیلر و کاهش هزینه برق مصرفی خواهد بود. هنگام استفاده از چیلر استارت‌های مکرر کمپرسور فشار زیادی به برق شبکه وارد می کند و به میزان زیادی هزینه برق ساختمان را افزایش می دهد.

سیستم رک

این استارت های مداوم باعث کاهش عمر سیم پیچ و در نتیجه کاهش عمر سیکل می شود و هزینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات را به میزان زیادی افزایش دهد. به جز افزیش هزینه ها اگر از سیستم رک در چیلر تراکمی استفاده شود، باعث رک کردن کمپرسور می شود و در مواقع مورد نیاز ظرفیت سیستم به صورت پله ای کاهش یا افزایش می یابد و هیچ خاموش و روشن کردن متوالی صورت نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: احداث سردخانه میوه در مشهد 

مزیت استفاده از رک پیستونی 

استفاده از رک پیستونی دارای مزایای کاربرد کمپرسور پیستونی است. در کمپرسورهای پیستونی بزرگ این قابلیت وجود دارد که از خاموش و روشن شدن پی در پی کمپرسور جلوگیری می کند، همچنین سیستم رک پیستونی به وسیله آنلودر سیلندر ها ظرفیت سرمایشی سیستم را کنترل می کند.

کاربرد سیستم سرمایش مرکزی رک اسکرال

از کمپرسور اسکرال به صورت سیستم رک در موارد زیادی استفاده می شود، از جمله کاربردهای این سیستم کاربری در یخچال فروشگاهی، تهویه مطبوع و سرمایش صنعتی را می توان اشاره نمود. سیستم رک اسکرال قابلیت  کنترل ظرفیت به صورت دیجیتال، کنترل دور و خاموش و روشن  کردن را نیز دارد.

کاربرد سیستم سرمایش مرکزی رک اسکرو

استفاده از سیستم رک اسکرو در سردخانه های بزرگ، ساختمان ها و چیلرهای بزرگ ضروری است، چون در فصول گرم نیاز به بار برودتی بالا و در فصل های سرد نیاز به بار برودتی کم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: احداث سردخانه صنعتی در مشهد

با استفاده از سیستم رک می توان از قطع و وصل پی در پی کمپرسورها و مصرف زیاد برق تا حد زیادی جلوگیری نمود. روش کنترل بار برودتی در سیستم رک اسکرو بصورت پله ای است و میزان ظرفیت مورد نیاز در فصول مختلف به شکل پله ای برای ایجاد ظرفیت برودتی مناسب قابل کنترل می باشد.

مزایای سیستم سرمایش مرکزی رک 

یکی از مزیت های استفاده از سیستم رک پیستونی و اسکرال، کنترل ظرفیت به صورت پله ای است. در طراحی کمپرسورها ظرفیت آن ها بر اساس بیشینه سرمایشی تعیین ی گردد.

زمانی که سیستم کار می کند، بار برودتی مورد نیاز کاهش می یابد، در نتیجه کمپرسور هم قدرت خود را کاهش می دهد و در نهایت کنترل پیوسته سیستم و کاهش مصرف انرژی برق صورت می گیرد. این کمپرسورها به صورت موازی باهم ترکیب می شوند که باعث افزایش بهره وری انرژی و عمر بیشتر کمپرسور می شود و نیاز به خدمات نگهداری کمتری خواهد داشت.

(جهت دریافت مشاوره در زمینه ساخت سردخانه با ما در ارتباط باشید 09156152857)

مزایای سیستم سرمایش مرکزی رک را می توان به این صورت بشمرد:

پایداری بیشتر

یخ زدایی بهینه

کاهش مصرف انرژی

استفاده از کنترلر مرکزی

کاهش هزینه اولیه راه اندازی سردخانه

سیستم کمپرسور موازی سبب استفاده بهینه از فضا می شود

سیستم رک یخچال فروشگاهی

معایب سیستم سرمایش مرکزی رک

نیاز به لوله کشی بیشتر 

پیچیده ‌تر شدن کنترل فشار گاز در سیستم 

پیچیده تر شدن تعادل فشار روغن در سیستم 

نیاز به مقدار بیشتر شارژ گاز مبرد سرمایشی

بیشتر بخوانید: اکسپنشن ولوهای دانفوس

در صورت نشتی سیستم و سوختن سیم پیچ یکی از کمپرسورها، امکان از کار افتادن کل سیستم وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید از تجهیزات و قطعات با کیفیت بالا در طراحی و اجرای سیستم استفاده نمود.

همواره کاهش مصرف انرژی یکی از دغدغه‌های کاربران سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع‌ متوسط و بزرگ بوده است. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟