چیلر صنعتی چیست

چیلر صنعتی چیست

چیلر در لغت به معنای آب سرد کن می باشد. در صنعت نیز دستگاه های بسیاری از چیلر جهت پروسه صنعتی خود استفاده می کنند که به نام چیلر صنعتی شناخته می شوند.

یکی از واژه های رایج در صنعت تهویه مطبوع، چیلر می باشد. چیلر ها به دو دسته  چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می شوند. چیلر در لغت به معنای آب سرد کن می باشد. در صنعت نیز دستگاه های بسیاری از چیلر جهت پروسه صنعتی خود استفاده می کنند که به نام چیلر صنعتی شناخته می شوند.
 
انواع چیلرهای صنعتی
صنعت تزریق پلاستیک: جهت خنک کاری قالب ها از چیلر صنعتی یا مینی چیلر صنعتی استفاده می گردد.
تزریق پلاستیک صنایع پزشکی و دستگاه های MRI: در این ماشین ها از اشعه X و شتاب دهنده های خطی استفاده می شود که باعث تولید حرارت می گردد، که جهت دفع آن باید از چیلر استفاده کرد.
استفاده از چیلر در صنایع پزشکی
چیلر دستگاه لیزر: به دلیل برشکاری فلزات، حرارت بسیار زیادی تولید می گردد که ملزم به استفاده از چیلر می باشند.
صنایع چاپ: به دلیل چرخش و اصطکاک غلطتک ها، باعث تولید حرارت می گردد.
البته این موارد ذکر شده تنها بخشی از چیلر های صنعتی هستند و حوزه چیلر های صنعتی بسیار گسترده می باشد.

عملکرد چیلر صنعتی
این گونه چیلرها باید طی تمام فصول سال قابلیت تولید آب سرد را داشته باشند، و همچنین با توجه به نیاز سرمایی پروسه صنعتی، چیلرهای صنعتی باید قادر به رساندن سیال خنک کننده به دمای زیرصفر را دارا باشند؛ که در این حالت چیلر زیر صفر صنعتی نامیده می شود. چیلر صنعتی، باید قابلیت کارکرد در دمای محیط سرد زمستانی را بدون ایجاد اشکال داشته باشد.
همان طور که می دانیم دو مورد از بیشترین مشکلات چیلر ها در طول کارکرد آن، کارکرد در دمای بالای محیط و دمای پایین محیط می باشد.
چیلر صنعتی در تمام فصول سال در حال کارکرد می باشد، به همین دلیل کنترل  فشار دیسشارژ در چیلر های صنعتی بسیار مورد اهمیت می باشد.
در چیلر صنعتی معمولا از كندانسر های هوایي استفاده ميشود . کندانسور ها را اصولا با اختلاف دمای كاندنس (يعني دماي كاندنسينگ منهاي دماي هواي ورودي به آن ) معرفی می گردد. مثلا یک کندانسور با ۱۰°C انتخاب شده است تقريبا اختلاف دمای کندانس  با تغيير دماي محيط، ۱۰°C ثابت است.
حال اگرچیلر صنعتی با کندانسور هوایی که با دمای طراحی ۱۰۵°F در تابستان طراحی شده است، در فصل زمستان استفاده کنیم؛ كاندنسر افزايش ظرفيت خواهد داشت. با توجه به این افزایش ظرفیت  در کندانسور باعث كاهش فشار كاندنسينگ و بروز مشكلات اساسي خواهد شد. در شکل زیر کندانسور با اختلاف دمای را ۱۵°F نشان داده شده است و برای دمای محیط ۹۵°F برای مبرد R22 دمای کندانسینگ آن ۱۱۰ درجه  فارنهاینت می باشد که فشار معادل آن ۲۴۰psi می باشد طراحی گردید است. در صورتی که دمای محیط تا مثلا  ۶۵°F کاهش پیدا کند دمای کندانس آن به ۸۰ درجه فارنهاینت کاهش پیدا خواهد کرد که معادل ۱۵۶psi کاهش پیدا می کند. این کاهش فشار باعث بروز مشکلاتی در چیلر صنعتی می گردد.
 
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟