لوله مویین چیست؟ کاربرد لوله مویین - الکتروبهمن

لوله مویین چیست؟ کاربرد لوله مویین - الکتروبهمن

در سیستم‌ های برودتی که با ظرفیت کم معمولاً از لوله مویی (مویین) به عنوان دستگاه انبساط استفاده می‌ شود.

لوله مویی چیست؟

 

در سیستم‌ های برودتی که با ظرفیت کم معمولاً از لوله مویی (مویین) به عنوان دستگاه انبساط استفاده می‌ شود. استفاده از لوله مویین به جای شیر انبساط یک سری مزیت و عیب هایی می دارد.

لوله مویی چیست؟

مقاله آموزشی: برج خنک کننده هیبریدی چیست؟

دستگاه انبساط

در هر سیکل برودتی، مبرد یا گاز باید در اواپراتور تبخیر شود. که با این کار حرارت را از اطراف اواپراتور جذب می‌ کند و باعث ایجاد بار سرمایشی می‌ شود.

از جایی که دمای تبخیر در سیالات با فشار آن‌‌ در ارتباط است، برای کاهش دمای تبخیر مبرد در سیکل برودتی، از دستگاه انبساط قبل از اواپراتور استفاده می‌ شود. این قطعه مدل های مختلفی دارد از جمله شیر انبساط ترموستاتیک، شیر انبساط الکترونیک و لوله مویی.

لوله مویی

لوله مویی از جنس و رنگ مس و با قطر کم و طول زیادی ساخته شده. طول آن معمولاً بین 400 و 100 سانتی متر و قطر بین 2 و 0.8 میلی متر می‌ باشد.

کارایی لوله مویین به گونه ای است که با عبور گاز مبرد از این قطعه، فشار آن تقلیل یافته و به فشار پایین به ورودی اواپراتور می رسد. به این ترتیب مبرد به نقطه تبخیر خود رسیده و آماده است تا در اواپراتور تبخیر شود.

در سیستم هایی با بار برودتی متوسط رو به پایین، به جای استفاده از اکسپنشن ولو از لوله مویی به عنوان دستگاه انباسط استفاده می‌ شود. سیستم‌ هایی مثل یخچال خانگی، یخچال فروشگاهی، کولر گازی یا اسپلیت و ….

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

لوله مویی

مزایای لوله مویی

مهمترین مزیت استفاده از این لوله این است که ساختار بسیار ساده ‌ای دارد. لوله مویی کنترل کننده فعالی ندارد و فقط از طریق طول سایز و طول خود می توان مبرد را کنترل کرد. همین کار باعث کم شدن هزینه ها و همچنین سادگی در نصب و راه‌اندازی می‌ شود.

مسئله ی دیگر آن است که لوله مویی با تمام مبردهای فریونی سازگار بوده، بر خلاف اکسپنشن یا شیر های انبساط موجود که تنها با یک یا چند گاز سازگار هستند. همچنین میزان استفاده از گاز مبرد هم در این قطعه بسیار کمتر از اکسپنشن می باشد.

 

معایب لوله مویی

·       بخاطر این که سایز لوله کوچک است، در برخی اوقات مسدود می‌ شود

·    لوله مویین قابلیت تنظیم ندارد

·    هنگام استفاده از آن از رسیور نمی‌ توان استفاده کرد

مقاله آموزشی: سردخانه چیست؟

انتخاب لوله مویی

لوله مویین

برای انتخاب می‌ بایست با توجه به ظرفیت کمپرسور مورد استفاده در سیستم، از طریق جدولی که تولید کننده در اختیار قرار می‌ دهد لوله مویی با قطر و طول مناسب را انتخاب کرد.

همچنین در بسته‌ بندی از بر چسبی با رنگ قرمز و یا آبی استفاده می‌ شود که:

·         رنگ آبی (Blue) برای سیستم های زیر صفری است.

·         رنگ قرمز (Red) برای سیستم های بالا صفری کاربرد دارد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟