ساندویچ پانل چیست؟ - کاربرد و معرفی انواع آن - الکتروبهمن

ساندویچ پانل چیست؟ - کاربرد و معرفی انواع آن - الکتروبهمن

ساندویچ پانل چیست؟ - کاربرد و معرفی انواع آن - الکتروبهمن

ساندویچ پانل به عنوان یکی از ابزارهای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش اتلاف انرژی می باشد.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل به عنوان یکی از ابزارهای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش اتلاف انرژی می باشد. وظیفه اصلی ساندویچ پانل عایق کاری حرارتی می باشد که شبیه به یک نوع مصالح ساختمانی عمل می کند.

ساندویچ‌ پانل (پنل) از سه لایه تشکیل شده است. یک لایه سبک در وسط و دو لایه محکم در طرفین لایه وسط قرار می‌ گیرند. کاربرد ساندویچ ‌پانل معمولا جایی است که سبک بودن همراه با صلبیت و مقاومت به خمش بالا مورد نظر باشد.

ساندویچ پانل چیست؟

مقاله آموزشی: نصب و راه اندازی انواع سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه

ساندویچ پانل های سردخانه ای علاوه بر خصوصیاتی که در بالا گفته شد با توجه به اینکه هسته ساندویچ پانل سردخانه ای از عایق پلی اورتان است، علاوه بر استحکام ساختاری و مقاومت به سایش، عایق حرارتی بسیار خوبی می باشد. ساندویچ‌ پانل‌ ها کاربرد بسیاری دارند.

معرفی انواع ساندویچ‌پنل و کاربرد آن ها

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل دیواری

این مدل از ساندویچ پنل ها  برای نصب در دیواره های سوله و کارگاه ها و حتی در منازل مسکونی و سردخانه‌ ها استفاده می شود. معمولا در سردخانه های بالای صفر از ساندویچ پانل ۱۰ سانتی متری استفاده می‌ شود. همچنین در سردخانه های زیر صفری ساندویچ پانل ۱۵ سانتی متری یا ۱۰ سانتی متری نصب می‌شود. ساندویچ پانل  ۲ سانتی متری و ۴ سانتی متری معمولا برای کاربردهای غیر سردخانه ای و ساخت پارتیشن و دیواره کارگاه‌ها کاربرد دارند.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی برای استفاده در سقف‌ های سوله کاربرد دارند و با ضخامت ۴ تا ۱۰ سانتیمتر تولید می‌ شوند. تفاوتی که این مدل از ساندویچ پانل ها با انواع دیگر دارند در نوع طراحی آن ها می باشد. این ساندویچ پنل ها طوری ساخته شده اند که با داشتن همپوشانی مانع ورود آب از سقف به داخل ساختمان می شوند.

ساندویچ پانل سردخانه ای

در ساندویچ پانل سردخانه ای سه نوع روکش دارد. ورق گالوانیزه و ورق آلومینیوم و ورق آلوزینک که بنا به درخواست مشتری انتخاب و تولید می‌ شود. در ساندویچ پنل های غیر سردخانه ای، انواع ورق فولادی رنگ شده و یا نایلون نیز کاربرد دارد.

معمولا از ورق هایی که فلاشینگ نباشد و برجستگی و فرو رفتگی کمتری دارند در اتاق ‌های تمیز و سردخانه استفاده می‌ شود.

هسته و یا عایق مورد استفاده در ساندویچ‌ پانل نیز در نوع سردخانه ای معمولا از پلی اورتان بوده و در موارد دیگر از پلی اورتان، پلی استایرن، پشم شیشه، پشم سنگ و یا چوب استفاده می‌ شود.

مقاله آموزشی: سردخانه چیست؟

معرفی ساندویچ پانل ها بر اساس جنس لایه بیرونی

ساخت سردخانه

ساندویچ پانل ها براساس جنس لایه بیرونی به چهار نوع تقسیم می شوند یک رو ورق یک رو فویل، دو رو فویل، دو رو نایلون، یک رو ورق یک رو کاغذ می باشند.

لایه‌ها و پوشش‌های بیرونی در ساندویچ پانل ها در برابر خوردگی مقاوم بوده و استحکام بالایی دارند. لایه ساخته شده از آلوزینک شامل ترکیب ۵۵% آلومینیوم، ۴۳% روی و ۱۶% سیلیکون می‌ باشد.

 در این ترکیبات، از آلومینیوم برای مقاومت برابر خوردگی استفاده می شود و روی هم برای مقاومت در برابر سایش در ورق مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

ورق‌های بیرونی، با پوشش کویل کوتینگ رنگ می شود و البته دارای پیش‌ رنگ می‌ باشند. این مدل ورق‌ ها در تنوع رنگی بالایی عرضه می شوند. پوشش رنگ استفاده شده از جنس رزین پلی استر کوره‌ ای با ضخامت ۲۵ میکرون در قسمت بیرونی و ۷ میکرون رنگ پرایمر کوره‌ ای داخلی با هدف اتصال بهتر ورق به لایه میانی (فوم) می‌ باشد.

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

معرفی ساندویچ پانل بر اساس جنس لایه درونی

ساندویچ پانل ها براساس جنس لایه میانی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

1-فوم پلی اورتان (PUR)

2- پلی ایزوسیونات (PIR)

۳- پلی استایرن سخت

۴- الیاف معدنی – پشم شیشه و پشم سنگ

فوم پلی اورتان که از مواد پلی یول و ایزوسیانات و همچنین کاتالیزور تشکیل شده است عایق بسیار قدرتمندی بوده و وجود خلل و فرج باعث ایجاد ویژگی عایق بودن حرارتی و صوتی شده است.

نوع بهبود یافته فوم پلی اورتان در مقابل اشعه و حرارت عملکرد عالی دارد پلی ایزوسیونات است. خصوصیات دیگر این نوع فوم، داشتن مقاومت در مقابل شکست و آتش سوزی می‌ باشد که ناشی از ساختار مولکولی مستحکم تر ایزوسیونات می‌ باشد.

 این ماده، نسبت به عایق‌های معدنی دارای مزایایی از قبیل سهولت تولید، مصرف انرژی در فرآیند تولید، قیمت ارزان، عملکرد بهتر مکانیکی، عدم جذب آب و عمر بالا می‌ باشد. 

کاربرد ساندویچ پانل ها

کاربرد ساندویچ پانل

دیواره‌ های ساخته شده با ساندویچ پانل همچنان در حال پیشرفت می باشد به دلیل اینکه، وزن آن ها کمتر شود و مقاومت ساندویچ پانل ها را بالا ببرند.

-ساخت انواع کانکس و خانه‌های پیش ساخته

– ساخت اتاق‌های سردخانه‌ای ثابت و متحرک

– ساخت سالن‌های ورزشی و سازه‌‌های صنعتی

– ساخت دیواره و سقف سوله و انبار‌ها

– ساخت اتاق‌های ایزوله و بیمارستان‌های سیار

نصب و اجرای ساندویچ پانل

یکی از بزرگترین مزیت های ساندویچ پانل نصب راحت آن است. ساندویچ پنل ها به منظورهای متفاوتی و در اندازه های مختلفی ساخته می شوند. ضمن اینکه نصب دیواره های آن به سادگی نصب یک دیوار کاذب است و با رول پلاک امکان پذیر می شود. اجرای سقف های ساندویچی نیز به خاطر شکل طراحی صورت گرفته بسیار ساده است. البته در اجرای سقف این عایق لازم است آب بندی به طور کامل صورت گرفته و ورقه ها به گونه ای انتخاب شود که جلوی نفوذ آب به درون را بگیرد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساندویچ پانل سردخانه ای

ساخت سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه قیمت‌ های متفاوتی دارند که عواملی بر روی قیمت آن ها تاثیراتی می گذارد:

– چگالی فوم به کار رفته در هسته

– ضخامت فوم استفاده شده

– جنس ورق روکش

– ضخاومت ورق روکش

در بازار ساندویچ پانل دست دوم نیز موجود است که دارای قیمت پایین تری هستند ولی می‌توانند مشکلاتی از قبیل نصب دشوار و  مشکلات بهداشتی و ظاهر نامناسب را در پی داشته باشد.

برندهای ساندویچ پانل سردخانه

تعداد زیادی تولید کنندگان ساندویچ‌ پانل در ایران وجود دارد که ما چندتا از معروف ترین تولیدکنندگان ساندویچ پانل رو به شما معرفی می کنیم.

– نبوغ سرمایش

ماموت

کبیر پانل

آریا بارون

مهران پانل

پارسین

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟