علت یخ زدگی اواپراتور سردخانه چیست؟ - الکتروبهمن

علت یخ زدگی اواپراتور سردخانه چیست؟ - الکتروبهمن

با توجه به اینکه اواپراتور دمای بالایی دارد، احتمال یخ زدن آن بالاست. اگر بر روی اواپراتور سیستم تبرید یخ مشاهده کردید، این مسئله می ‌تواند نشانه هایی از ‌به وجود آمدن مشکلی در سیستم تبرید باشد.

نشانه‌ های یخ زدگی اواپراتور

با توجه به اینکه اواپراتور دمای بالایی دارد، احتمال یخ زدن آن بالاست. اگر بر روی اواپراتور سیستم تبرید یخ مشاهده کردید، این مسئله می ‌تواند نشانه هایی از ‌به وجود آمدن مشکلی در سیستم تبرید باشد. اگر از این ایراد چشم پوشی کنید، حتی می‌تواند در نهایت به سوختن کمپرسور نیز ختم شود. پس شناخت دلایل یخ زدن اواپراتور می ‌تواند به شما کمک بسیاری در نگهداری از سیستم تبرید کند.

مقاله آموزشی: آشنایی با انواع سردخانه کانکسی

نشانه های یخ زدگی اواپراتور

اگر سردخانه یا چیلر به خوبی عمل نمی‌ کند و بازده آن کاهش داشته باشد، یکی از موضوعاتی که حتما باید بررسی کرد، می ‌تواند وضعیت یخ زدگی اواپراتور باشد. 

به همین دلیل باید این بررسی ‌ها را انجام دهید:

در کناره‌ لوله ‌های بیرونی ماده مبرد به دنبال نشانه ‌های یخ ‌زدگی باشید.

اطراف هواساز را به خوبی بررسی کنید که در آن چگالش رخ نداده و رطوبتی وجود نداشته باشد.

رسیور یا مخزن تخلیه ماده مبرد را به خوبی بررسی کنید که پر شده است یا نه. در صورت پر بودن مخزن، لوله ‌های تخلیه را نیز بررسی کنید.

لوله‌های اواپراتور را با دقت بررسی کنید که دچار یخ ‌زدگی نشده باشد.

اگر در سیستم تبرید یکی از موارد بالا را مشاهده کردید، بسیار مهم است که سریعا برای رفع این مشکل‌ ها اقدام شود. اواپراتور یخ زده به هیچ وجه نشانه خوبی به حساب نمی ‌آید.

اولین کاری که باید برای حل مشکل انجام دهید این است که سیستم را خاموش کنید. در این حین که شما مشغول بررسی و رفع مشکل هستید، احتمالا یخ ‌های لوله‌ های اواپراتور نیز از بین خواهد رفت.

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

انواع اواپراتورهای یخچال

انواع اواپراتورهای یخچال

مدل اواپراتور یخچال بر اساس محل استفاده آن تعیین می شود که از نظر ویژگی با هم تفاوت هایی دارند. جنس اواپراتور در زمان نصب در یخچال با مواقعی که در سردخانه‌ های صنعتی قرار گرفته متفاوت است.

 انواع اواپراتور را می ‌توانیم در سه قسمت مختلف دسته بندی کنیم:

اواپراتور لوله ای: جنس این قطعه از فولاد یا مس می باشد. بیشترین حجم استفاده از آن در سردخانه ‌های صنعتی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است.

اواپراتور صفحه ای: این مدل از اواپراتور که اکثرا در یخچال فریزر‌های خانگی استفاده می ‌شود. اواپراتور صفحه‌ ای بصورت تکی و گروهی در اتاق‌ های انجماد مورد استفاده قرار می‌ گیرد. محل تعبیه آن در دیواره یخچال است.

اواپراتور پره ‌دار: این مدل اواپراتور را می ‌توان در ردیف اواپراتور لوله‌ ای قرار داد. علت نامگذاری این قطعه این است که از پره‌ هایی برای جذب بهتر حرارت لوله ‎هاست. اواپراتور یخچال از نوع پره ‌ای فضای کمتری را در یخچال می ‌گیرد.

در حالت کلی یک سری اقدامات سرویس و نگهداری یخچال مثل تعویض لاستیک درب یخچال در صورت بروز خرابی و موارد مشابه در کنترل دمای محیط دستگاه و جلوگیری از مشاهده ایراداتی مثل سرد نکردن یخچال فریزر تاثیر بسزایی دارد.

وظیفه ‌ی اواپراتور یخچال تولید سرمایش محیط است. وقتی مایع مبرد (مایع یا گاز برای کاهش دمای محیط) مثل گاز فریون در لوله های اواپراتور قرار می گیرد، فن اواپراتور گرمای محیط را جذب و در نهایت عمل خنک سازی محیط تحت تاثیر تبدیل مایع به گاز صورت می‌پذیرد.

مقاله آموزشی: آشنایی با سردخانه گوشت و مرغ

اصلی ‌ترین علت‌ های یخ ‌زدن اواپراتور

اصلی ترین دلیل های یخزدگی اواپراتور

آلودگی لوله‌ های اواپراتور

اگر گرد و خاک بر روی لوله ‌های اواپراتور (که وظیفه تبادل حرارت با محیط را دارند) جمع شود، این موضوع باعث می‌ شود که به سیستم فشار بیش ‌تری برای خنک سازی وارد کند. که همین اتفاق ممکن است سبب شود اواپراتور یخ بزند. بنابراین کویل‌ ها را باید به طور دوره ‌ای و صورت اصولی پاکسازی کرد تا تبادل گرما به خوبی صورت بگیرد در غیر این صورت ممکن است لوله‌ ها یخ بزنند. پس حتما سرویس های دوره ای را فراموش نکنید.

هر سیستم تبریدی باید طی برنامه ‌ای مشخص بررسی شود تا مشکلاتی مانند مشکل بالا برای آن پیش نیاید.

مشکلات ماده مبرد

از آنجا که ماده مبرد در یک چرخه بسته حرکت می ‌کند، شما نباید ماده مبرد را به جز در مواردی خاص مانند نشتی سیستم، عوض کنید.هرچند ممکن است گاهی اوقات این نشتی‌ ها نادیده گرفته شوند، اما راه‌ اندازی سیستم بدون شارژ کافی ماده مبرد، باعث می شود فشار مضاعفی بر روی قطعات مختلف سیستم تبرید وارد کند تا با توان بالاتری کار کنند. در نتیجه امکان دارد در اواپراتور یخ ‌زدگی اتفاق بیفتد.

جریان نیافتن درست هوا

یکی از علت‌ هایی که می‌ تواند سبب یخ زدگی اواپراتور شود، جریان نداشتن صحیح حجم هوا در دمنده باشد. که البته این اتفاق می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما یکی از رایج ‌ترین دلایل آن کثیف بودن فیلتر هوا می باشد.

 از دلایل دیگری که می ‌تواند حجم جریان هوا را تغییر دهد می ‌توان به صحیح نبودن سایز فیلتر، کوچک بودن کانال هوا، آلودگی هواساز، گرفتگی دریچه‌ های ورودی هوا و یا خرابی موتور دمنده هوا اشاره کرد.

دمای محیط و خرابی ترموستات

اگر ترموستات درست کار نکند، امکان دارد سیستم به طور دائم روشن باشد و در هنگام رسیدن به دمای مطلوب خاموش نشود. پس اواپراتور ممکن است یخ بزند. همینطور دمای محیط و داخل چرخه نیز در یخ‌ زدگی لوله‌ های اواپراتور بی تاثیر نیستند.

مشکلات آب تقطیر شده بر روی اواپراتور

در محیط ‌هایی با سطح رطوبت بالا، آب بیش‌ تری بر روی لوله‌ های اواپراتور تقطیر می ‌شوند. که این آب تشکیل شده جمع آوری می‌ شود و از طریق لوله ‌هایی، از اواپراتور به بیرون خارج می ‌شود و اگر احیانا لوله ‌های تخلیه آب دچار گرفتگی شوند، آب بر روی اواپراتور باقی می ‌ماند و امکان دارد بر روی لوله‌ ها یخ بزند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟