آشنایی با انواع سردخانه کانکسی و مزایای آن - الکتروبهمن

آشنایی با انواع سردخانه کانکسی و مزایای آن - الکتروبهمن

آشنایی با انواع سردخانه کانکسی و مزایای آن - الکتروبهمن

بزرگترین مزیت سردخانه های کانکسی همین قابلیت حمل و نقل راحت آن ها است. در صورت نیاز می توانید بدون نیاز به ایجاد تغییر خاصی آن را جا به ‌جا کنید.

آشنایی با سردخانه کانکسی و انواع آن

سردخانه کانکسی چیست؟

نگهداری مواد خوراکی فاسد شدنی، یکی از مهم ترین دغدغه ‌های بشر بوده است. نگهداری مواد غذایی به مدت نسبتا طولانی به صورتی که از کیفیت آن کاسته نشود، نیازمند محیطی با دمای پایین است. در گذشته از یخ‌ های طبیعی به منظور ساخت یخچال استفاده می ‌شد. با پیشرفت تکنولوژی از سیستم‌ های برودتی که با برق کار می ‌کنند، برای سرمایش استفاده می ‌شود. به این شکل انواع یخچال‌ های خانگی و صنعتی و سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی برای نگهداری انواع گوشت، میوه، دارو و هر نوع ماده فاسد شدنی مورد استفاده قرار گرفته است. سردخانه‌ ها یا کلد روم ‌ها بر حسب نوع کارکرد و ساختارشان به انواع مختلفی تقسیم می ‌شوند. 

مقاله آموزشی: چگونه قیمت یک سردخانه را محاسبه کنیم؟ 

خرید سردخانه کانکسی

سردخانه کانکسی که با اسم های سردخانه قابل حمل و سردخانه پرتابل یا سیار شناخته می شود، یک سردخانه کوچک و مقرون به صرفه است که به کمک آن می توان به سرعت، برای محصولات حساس به تغییر دما شرایط مناسب نگهداری پدید آورد. استفاده از سردخانه کانکسی راه حلی ساده و سریع برای افزایش کارایی و راندمان در صنایع مختلف به حساب می آید.

در قسمت بیرونی این سردخانه ها صفحه ای برای نمایش دما وجود دارد تا اپراتورهای سردخانه با کنترل منظم دما امکان نظارت مداوم بر محصولات و بررسی سلامت آن ها را داشته باشند. در این شرایط اگر قسمتی از محصولات آسیب ببیند، اپراتور می تواند مانع آسیب رسیدن به باقی محصولات شود.

این روزها سردخانه کانکسی برای نگهداری از واکسن ها در محل تزریقات کاربرد دارد.

عضو اصلی سردخانه کانکسی مثل دیگر سردخانه ها کمپرسور آن بوده و دارای اواپراتور است. جهت ایجاد سرمایش در آن ها از کندانسینگ یونیت استفاده می شود. ظرفیت سرمایشی و قدرت دستگاه های به کار رفته در این سردخانه ها به ابعاد، ظرفیت و تناژ سردخانه بستگی دارد که بنا به درخواست و نیاز مشتری قابل طراحی و ساخت است. سردخانه های پرتابل معمولا با ابعاد 40 فوتی ساخته می شوند. نوع بزرگتر آن ها که روی تریلی قابل نصب است، تا 20 تن گنجایش دارد.

ساخت این نوع سردخانه با ساندویچ پانل و اغلب با عایق بندی پلی اورتان انجام می شود. در بیشتر مواقع از درب لولایی برای سردخانه کانکسی استفاده می شود. ولی قابلیت نصب درب کشویی دارد که بنا به درخواست مشتری تعیین می شود.

آشنایی با کلد روم و انواع آن

کلد روم یک فضای واحد است که توسط تجهیزات مخصوصی دمای آن تا نقطه مطلوب پایین آمده و ثابت نگه داشته می‌ شود. دمای مطلوب کلد روم به نوع محصولی که در آن نگهداری می ‌شود بستگی دارد. به طور مثال برای نگهداری گوشت به دمای زیر صفری نیاز است، در حالی که برای نگهداری بعضی میوه‌ ها دمای 3 تا 5 درجه بالای صفر مطلوب خواهد بود.

سیکل مورد استفاده در سردخانه‌ ها عمدتاً سیکل تبرید تراکمی است. این روش با استفاده از چهار مرحله و با تغییر فاز یک سیال عامل که به آن گاز مبرد می ‌گویند از مایع به گاز و بلعکس، می ‌تواند گرمای داخل کلد روم را جذب و به فضای بیرون منتقل کند.

تجهیزات اصلی مورد استفاده در ساخت سردخانه:

کمپرسور، که وظیفه آن افزایش فشار مبرد است. کندانسور، که وظیفه آن انتقال گرمای مبرد به محیط بیرون است. دستگاه انبساط، که وظیفه آن ایجاد افت فشار در مبرد است. اواپراتور، که وظیفه آن انتقال گرمای محیط سردخانه به مبرد است. دستگاه‌ های کنترلی و ایمنی، مثل فیلترها، شیرهای سرویس و اطمینان و تابلوبرق و ...

سیکل تبرید تراکمی در سال‌ های 1800 رایج شد اما بیشتر از 30 سال طول کشید تا اولین دستگاه تبرید تراکمی ساخته شود. اول از آمونیاک و دی‌ اکسید کربن به عنوان مبرد استفاده می ‌شد، ولی بعد ها از گازهای CFC که خواص حرارتی بهتری داشتند در سیکل برودتی استفاده شد.

امروزه سردخانه ‌ها از تجهیزات پیشرفته ‌تری استفاده می‌ کنند که راندمان و ایمنی در آن‌ ها خیلی زیاد است. کلد روم ‌ها بر اساس کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می ‌شوند.

به طور مثال در یک دسته ‌بندی می ‌توان بر حسب دما، سردخانه ‌ها را تقسیم کرد. کلد روم‌ های بالای صفری که دمای آن‌ ها چند درجه سانتی‌ گراد بالاتر از صفر است و کلد روم ‌های زیر صفری که دمای آن ‌ها چند تا چند ده درجه سانتی ‌گراد زیر صفر است.

سردخانه ‌ها انواع دیگری دارند، به طور مثال تونل انجماد یک نوع کلد روم است که در آن دمای محصول به سرعت کاهش یافته اما مدت زمان نگهداری در آن‌ ها کم است.

مقاله آموزشی: آموزش نگهداری و تعمیر سردخانه 

سردخانه کانکسی و انواع آن

قیمت سردخانه کانکسی

کانکس یک سازه پیش ‌ساخته است که می ‌تواند به راحتی جهت اسکان افراد و یا انبار کردن در محلی مورد نظر نصب شود. کانکس ‌ها در موارد مختلفی استفاده می ‌شوند، هر چند که ایده اولیه استقرار سریع و سکونت موقت بوده است، امروزه نوع صنعتی آن برای کاربردهای مختلف ساخته می ‌شود. از جمله انواع کانکس ‌ها می‌ توان به کانکس فروشگاهی، کانکس خدماتی، کانکس آشپزخانه ‌ای، کانکس انبار کالا، کانکس نظامی و کانکس سردخانه‌ ای و ... اشاره کرد.

سردخانه کانکسی که با نام کانکس سردخانه ‌ای شناخته می ‌شود، یک نوع کلد روم است که فضای آن یک کانکس از پیش ‌ساخته است. بیشترین کاربرد این مدل از کلد روم‌ ها در صنایع پروتینی، صنایع لبنی، میوه و صنایع دارویی است. با توجه به آنکه شرایط نگهداری هر کدام از این محصولات با یکدیگر متفاوت است، نحوه ساخت سردخانه در آن ‌ها متفاوت خواهد بود.

ساختار سردخانه های کانکسی به دو قسمت تقسیم می ‌شود:

سازه کانکس 

تجهیزات سرمایشی

سازه کانکس باید به صورتی طراحی شود که علاوه بر آن که دارای استحکام و فضای کافی برای نگهداری حجم مشخصی از کالا را داشته باشد، بتواند از ورود گرمای بیرون به داخل جلوگیری کرده و عایق حرارتی باشد تا مصرف انرژی را کاهش دهد. تجهیزات سرمایشی با توجه به سیکل تبرید تراکمی دارای قطعات مختلفی است که با توجه به شرایط نگهداری محصولات باید به صورتی انتخاب شوند که توان کاش دما تا نقطه مطلوب را داشته باشند. به طور مثال نحوه انتخاب کمپرسور برای سردخانه به ظرفیت برودتی، دمای تبخیر و دمای تقطیر و نوع مبرد سیستم بستگی دارد.

مقاله آموزشی: نصب و راه اندازی انواع سردخانه

سردخانه کانکسی به سه دسته تقسیم می‌ شوند:

قیمت سردخانه کانکسی زیر صفر

ثابت

متحرک

ویترینی

مدل ثابت برای نصب در فضا های بسته و باز قابل استفاده هستند و نیاز به ساخت اتاق برای احداث کلد روم را از بین می‌ برند.

مدل متحرک، به صورتی طراحی می ‌شوند که بتوان آن‌ ها را توسط جرثقیل یا لیفتراک حمل کرد. در طراحی آن ‌ها تجهیزاتی مثل قلاب ‌های مخصوص و یا محل مناسب جهت قرار گیری شاخک‌ های لیفتراک تعبیه شده است. کاربرد این کلد روم در شرایط موقتی مناسب است.

این سردخانه در دو نوع زیر صفر و بالای صفر و با استفاده از کندانسینگ یونیت بیتزر، کوپلند، زانوتی و یا دانفوس ساخته می شوند و مناسب برای نگهداری مواد غذایی و دارویی در حجم پایین است. سایز بندی سردخانه کانکسی متحرک از 10 تا 40 متر مکعب است و ضخامت عایق در آن ها از 10 تا 15 سانتی متر است.

مدل دیگری از سردخانه های کانکسی وجود دارند که مجهز به ویترین جهت نمایش محصولات داخل، بدون نیاز به باز شدن درب کلد روم می ‌باشند. از این مدل سردخانه ‌ها در فروشگاه ‌های مواد غذایی استفاده می ‌شود.

در سردخانه کانکسی ویترین دار برای افزایش راندمان و کاهش تلفات دما از شیشه دو جداره استفاده می کنند و سردخانه ویترینی با یخچال ویترین دار مورد استفاده در مغازه ها متفاوت هستند و مصرف انرژی بسیار پایین تری دارد.

در کاربرد هایی که سرعت نصب سردخانه و عدم نیاز به ساخت اتاق سردخانه مطرح باشد، از سردخانه کانکسی ثابت استفاده می شود. این سردخانه ها قابلیت نصب در فضای بسته و باز را دارند و قابلیت نگهداری محصولات غذایی و دارویی را دارا می باشند.

تفاوت سردخانه کانکسی و سردخانه ساندویچ پانلی بیشتر در ابعاد و نحوه نصب آن ها است و در کانکس سردخانه به دلیل حجم کم عموما از کندانسینگ یونیت بیتزر و دانفوس و کوپلند و در کاربرد هایی که فضای کمتری موجود است از پکیج زانوتی استفاده می شود.

ابعاد سردخانه کانکسی ثابت طبق ظرفیت و نوع محصولات در مدل های خاصی ساخته می شود و ضخامت لایه عایق آن عموما از 5 تا  15 سانتی متر است. 

ساخت سردخانه کانکسی

ساخت سردخانه کانکسی

در مجموع تمام انواع سردخانه کانکسی از ساندویچ پانل با ضخامت های متفاوت ساخته شده ‌اند. هرچه ضخامت دیواره ها بیشتر باشد، سازه قابلیت حفظ دمای داخلی بیشتری را خواهد داشت.

ضخامت دیواره‌ های سردخانه کانکسی:

محصولات کشاورزی ۴ سانتی متر

محصولات لبنی و گوشت ۶ تا ۸ سانتی متر

برای داروها و سرم‌ های پزشکی ۱۰ سانتی ‌متر است

این جداره با عایق پلی اورتان به صورت تزریقی با دانسیته ۴۰ پرشده است و دو طرف آن را ورق گالوانیزه نمره ۵۰ پوشانده است. جداره داخلی برای نگهداری محصولات لبنی و فرآورده های گوشتی باید از نوع استیل باشد تا مورد تائید وزارت بهداشت قرار گرفته و برای آن پروانه کار صادر شود.

در این نوع کانکس باید فضایی برای قرار گرفتن موتور سردخانه تعبیه شود و این قسمت به صورتی باشد که برای انجام تعمیرات و یا رسیدگی به موتور سردخانه ‌بتوان به آن دسترسی داشت. درب کانکس سردخانه باید از نوع ساندویچ پانل و به صورت کانتینری باشد تا از تبادل حرارتی با فضای خارجی جلوگیری به عمل آید. بهتر است درزگیرهای لاستیکی در دور تا دور درب‌ ها کار شود تا در هنگام بستن درب تمامی راه های نفوذ هوا یا گردو غبار به داخل مسدود شود.

مقاله آموزشی: معرفی انواع یخچال های پرده هوا

مزایای استفاده از سردخانه کانکسی

مزایای استفاده از سردخانه کانکسی

بزرگترین مزیت سردخانه های کانکسی همین قابلیت حمل و نقل راحت آن ها است. در صورت نیاز می توانید بدون نیاز به ایجاد تغییر خاصی آن را جا به ‌جا کنید. این سردخانه ها سلامت مواد غذایی را هنگام حمل و نقل تضمین می کنند. سردخانه کانکسی مثل دیگر سردخانه ها قابلیت کارکرد در دمای زیر صفر و بالای صفر را دارد.

استفاده عمده ی این نوع سردخانه ها که قابلیت نصب در داخل یا خارج از ساختمان را دارند، در حمل و نقل و صنایع غذایی است. بیشتر این سردخانه ها برای نصب روی ماشین های حمل و نقل ساخته می شوند.

با توجه به سازگاری و انعطاف پذیری این نوع سردخانه ها در شرایط مختلف، استفاده از آن ها می تواند راه حلی ایده آل و به صرفه در تمامی صنایع باشد.

قیمت این سردخانه مناسب و ساخت آن در کمترین زمان انجام می ‌شود.

سردخانه های کانکسی در برابر ضربات، نور آفتاب، باران و… مقاوم هستند.

حمل آ‌نها راحت و بدون دردسر است.

کارفرما می تواند، متناسب با نیاز خود اقدام به سفارش در اندازه دلخواه دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟