آشنایی با فن سردخانه و انواع فن سردخانه - الکتروبهمن

آشنایی با فن سردخانه و انواع فن سردخانه - الکتروبهمن

آشنایی با فن سردخانه و انواع فن سردخانه - الکتروبهمن

این فن ها یک وسیله الکترونیکی جهت حرکت هوا هستند. پره های هواکش کار انتقال هوا را انجام می دهند. این انتقال علاوه بر ثابت نگاه داشتن دمای سردخانه منجر به تهویه هوای آن می شود.

آشنایی با فن سردخانه و انواع فن سردخانه

هواکش سردخانه (فن سردخانه ای)

این فن ها یک وسیله الکترونیکی جهت حرکت هوا هستند. پره های هواکش کار انتقال هوا را انجام می دهند. این انتقال علاوه بر ثابت نگاه داشتن دمای سردخانه منجر به تهویه هوای آن می شود. در سردخانه هایی که مواد نگهداری شده در آن ها موادی مثل گوشت و یا لبنیات هستند، تهویه هوا منجر به خروج بوی منتشر شده در هوای سردخانه می شود.

دستگاه الکتریکی قوی که باعث افزایش قدرت حرکت هوا می شود هواکش سردخانه ای نامیده می شوند. هواکش دارای انواع متفاوتی مثل خانگی و صنعتی است که باید در مکان مناسب و به جا از آن ها استفاده شود. هواکش های سردخانه ای برای منطقه ای بزرگ مثل: کارگاه، کارخانه، تعمیرگاه و ... مناسب است و قادر است هوا را به گردش در می آورد.

فن سردخانه

عملکرد هواکش سردخانه ای به صورتی است که با چرخیدن تیغه های متصل به یک محور استوانه ای شکل که توسط موتور شارژ شده و نیرو می گیرند قادرند هوا را جابه جا کنند و فضا را از هوای آلوده نجات دهند. سرعت جریان هوای هواکش سردخانه ای با توجه به کاربرد آن ها متفاوت است. فن سردخانه ای مناسب برای استفاده در تهویه تابلو برق ها، کندانسورها، اواپراتورها، مبدل های حرارتی و برودتی و... می باشند.

فن سردخانه ای بدون قاب و بصورت کف گرد است. که برای سیستم های تهویه مطبوع سردخانه های ثابت یا متحرک استفاده می شود و فن سردخانه ای در دورهای مختلف با ولتاژ مختلف میباشد و فن هواکش سردخانه ای در سایز های بزرگ با دور های بالا هم به صورت سفارشی ساخته می شود.

برای محیط های بزرگ و صنعتی باید از هواکش سردخانه ای استفاده کنید. تهویه مناسب برای مراکز صنعتی یکی از ملزمات این گونه محیط ها محسوب می شود. هوای پاک در محیط های صنعتی بسیار اهمیت دارد، هم برای سلامتی خود شما، کارگران و هم سلامت دستگاه ها و تولیداتی که انجام می دهید. انتخاب مناسب با ابعاد درست برای هواکش سردخانه ای می تواند بوهای نامطبوع را کنترل کرده، رطوبت و دیگر شرایط محیطی بد را تا حد ممکن آن ها را رفع کند.

بیشترین استفاده از فن سردخانه توسط مبدل های حرارتی اواپراتور و کندانسور صورت می گیرد که کار خنک کنندگی مبرد و در نهایت محیط را بر عهده دارند.

مقاله آموزشی: قیمت ساخت سردخانه

فن کندانسور سردخانه چیست و چه عملکردی دارد؟

کندانسور هوایی برای خنک سازی سیال مبرد خروجی از کمپرسور از فن کندانسور بدون قاب استفاده می کند. کندانسور هوایی در سیستم سردخانه و چیلر هوا خنک کاربرد مهمی دارد. در کندانسور تعداد یک تا 10 فن به کار می رود که قطر مناسب آن ها بین 35 تا 50 سانتی متر است.

انواع مختلفی فن کندانسور سردخانه ای شامل فن بالای صفر و زیر صفر و تونل انجماد وجود دارد که همه آن ها از نوع مکنده آکسیال هستند. عملکرد فن کندانسور و فن اواپراتور به این صروت است که هوا را از روی کویل فوت نمی کنند بلکه آن را می مکند.

این نوع فن های آکسیال سردخانه می توانند باد را به صورت مستقیم پرتاپ کنند و در آن ها جا به جایی هوا بالا است. در مورد فن کندانسور از نوع آکسیال باید بگوییم که این نوع فن نمی توانند اختلاف فشار در پشت و جلو فن را تحمل کنند و اختلاف فشاری ایجاد شود می تواند باعث کاهش میزان هوادهی فن شود.

رعایت یک مسئله در مورد فن آکسیال الزامی است و آن این است که این فن‌ ها اختلاف فشار در پشت و جلو فن را نمی ‌پذیرند. در صورت بروز اختلاف فشار میزان هوادهی فن کاهش پیدا می کند.

وظیفه فن کندانسور سردخانه:

از جمله قطعات مهمی که در سیکل تبرید سردخانه یا سیستم های سرمایشی به کار می رود کندانسور است. محل قرارگیری آن در چرخه تبرید بعد از کمپرسور و قبل از شیر انبساط است و در مدل های مختلفی تولید می شود. کندانسور محل تقطیر گازی با دمای بالا است که از کمپرسور خارج می شود این گاز بعد از عبور از شیر انبساط به اواپراتور وارد می شود.

وظیفه فن کندانسور سردخانه

فن کندانسور در اینجا به کندانسور در خنک کردن سیال کمک می کند کار خنک سازی می تواند به وسیله آب یا هوا انجام گیرد و سیال مبرد را از حالت گاز به مایع تبدیل کند. در اینجا کندانسور نقش یک مبدل حرارتی را ایفا می کند. در ساخت سردخانه یا سیستم های تبرید باید کندانسور را مورد توجه قرار داد.

کندانسور سردخانه و تونل انجماد وظیفه دارد حرارت جذب شده در اواپراتور را به محیط بیرون منتقل کند و این کار از طریق کندانسور و توسط کمپرسور  انجام می شود و نیازمند توان بالایی است. فن کندانسور باید توان انتقال گرمای جذب شده در اواپراتور و کمپرسور را که تبدیل به حرارت شده اند را به محیط داشته باشد.

مقاله آموزشی: آشنایی با لرزه گیر سردخانه و انواع لرزه گیر

انواع فن سردخانه ای:

فن های سردخانه ای دارای ویژگی های گوناگونی هستند. ابعاد مختلف، توانایی مکش، دور موتور و فشار در محصولات مختلف متفاوت است. هواکش ها از دو بخش اصلی تشکیل می شوند: موتور و پروانه. 

بخش پروانه معمولا از مواد فلزی با روکش رنگ جهت محافظت در برابر تخریب ساخته می شود. تعداد پروانه ها و شکل انحنای آن ها در فن ها متفاوت است. در سردخانه ها بر اساس نیاز برای کندانسور، تابلو برق، اپراتور، مبدل و … از این هواکش ها استفاده می شود. بعضی از این محصولات دارای قاب و برخی به صورت بدون قاب تولید و نصب می شوند.

هواکش ها در جزئیاتی مثل قطر پروانه، رنج هوادهی، ولتاژ، شدت جریان، توان، شدت صدای صوتی، دور موتور، فشار، درجه محافظت موتور، وزن، نوع پروانه، جنس بدنه، جنس پروانه، ابعاد و فاصله پیچ ها با یکدیگر متفاوت هستند.

بررسی انواع فن سردخانه ای 

فن سردخانه ای بدون قاب و به صورت کف گرد است. که برای سیستم های تهویه مطبوع سردخانه های ثابت یا متحرک استفاده می شود و فن سردخانه ای در دورهای مختلف با ولتاژ مختلف است و فن هواکش سردخانه ای در سایز های بزرگ با دور های بالا هم به صورت سفارشی ساخته می شود که فن های سردخانه ای سایز بزرگ دارای الکتروموتور با پروانه های صنعتی است که از ظرفیت 530 متر مکعب در ساعت الی 60000 متر مکعب درساعت و مناسب برای سردخانه های ثابت است.

فن سردخانه ای انواع مختلفی دارند:

انواع فن سردخانه ای

هواکش ‌های صنعتی:

فن ‌های بزرگی هستند که در بخش‌ های صنایع مختلف و حمل ‌و نقل به کار می ‌روند.

هواکش آکسیال:

این نوع فن معمولا برای انتقال هوای موجود بین دو مکان به کار می ‌رود.

فن ‌های سانتریفیوژ بکوارد: 

این نوع هواکش‌ ها در دو مدل یک طرفه و دو طرفه ساخته شده و در مکنده و دمنده سیستم فشار استاتیکی ایجاد می‌ کنند.

هواکش سانتریفیوژ فوروارد: 

در دو مدل یک طرفه و دو طرفه تولید شده و در دمنده‌ی سیستم فشار استاتیکی تولید می ‌کند.

هواکش سانتریفیوژ رادیال: 

این فن قادر است در مکنده سیستم مکش ایجاد کند.

هواکش ‌های سانتریفیوژ قوی: 

این مدل فن ‌ها می‌ توانند به ‌عنوان کمپرسور هوا در بخش ‌های مختلف صنعت به دلیل داشتن فشار استاتیکی زیاد و حجم هوای کم استفاده شوند.

مقاله آموزشی: نصب و راه اندازی انواع سردخانه

قطعات فن سردخانه ای:

پروانه:

پروانه ها در تعداد پره های مختلف، با جنس رویه متفاوت، شکل خم و قطر با یکدیگر متفاوت هستند. با توجه به اصطکاک مداوم با هوا، بهتر است از جنس رویه مقاوم تهیه شوند تا طول عمر بالاتری از خود نشان دهند. این قطعه وظیفه اصلی جا به جایی هوا را در فن بر عهده دارد.

موتور:

موتورهای فن معمولا دارای حسگرهایی هستند که در صورت گرم شدن بیش از حد برای مدتی حرکت موتور را متوقف می کنند. این مسئله باعث می شود که خود موتور منجر به افزایش دمای محیط نشود. از آن جایی که کارکرد این بخش بسیار زیاد است، مهم ترین جز فن محسوب می شود. میزان صدا دهی، توان مصرفی، مصرف انرژی و دور موتور از جمله مهم ترین فاکتورها برای این قطعه هستند. موتورها بنا به نیاز ممکن است به صورت دمنده و یا مکنده ساخته شوند.

قاب:

همه هواکش های سردخانه ای دارای این بخش نیستند. معمولا از این بخش برای دو محیط سردخانه استفاده می شود. بعضی از انواع فن ها بدون قاب هستند که بیشتر برای کندانسور و اواپراتور کاربرد دارند.

توری محافظ:

این بخش به جهت محافظت پره ها و موتور هواکش نصب می شود. جنس مواد به کار رفته در آن معمولا از فلز با روکش های مقاوم است.

مزایای فن سردخانه ای:

بسیار کم مصرف

بسیار اقتصادی

انتقال هوای ایده ال

قوی ترین عملکرد

کمترین هزینه عملیاتی

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟