آشنایی با انواع سردخانه دو مداره و ویژگی های آن - الکترو بهمن

آشنایی با انواع سردخانه دو مداره و ویژگی های آن - الکترو بهمن

آشنایی با انواع سردخانه دو مداره و ویژگی های آن - الکترو بهمن

سردخانه های دو مداره یا دو منظوره به آن دسته گفته می شود که امکان تنظیم دمای بالای صفر و زیر صفر در آن ها وجود دارد.

آشنایی با سردخانه دو مداره و ویژگی های آن

ویژگی های سردخانه دو مداره

سردخانه های دو مداره یا دو منظوره به آن دسته گفته می شود که امکان تنظیم دمای بالای صفر و زیر صفر در آن ها وجود دارد. موتور به کار رفته در سردخانه های دو مداره و شیوه عایق بندی آن ها این امکان را فراهم خواهد کرد که در هر زمانی بتوان دمای سردخانه را بالای صفر و یا زیر صفر تنظیم کرد.

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

ساخت انواع سردخانه

معمولا از سردخانه های مثبت صفر برای نگهداری میوه و سبزیجات استفاده می شود تا ضمن جلوگیری از فاسد شدن آن ها، بافت های میوه دچار یخ زدگی نشده و طعم و مزه خود را حفظ کند. سردخانه های بالای صفر معمولا دمای صفر تا مثبت 5 درجه سانتی گراد را فراهم می کنند.

ولی از سردخانه های منفی صفر برای نگهداری مواد غذایی به شدت فاسد شدنی مثل گوشت، لبنیات و فرآورده های پروتئینی و لبنی مثل سوسیس و کالباس و همبرگر و بستنی و … استفاده می شود. معمولا دمای سردخانه های زیر صفر تا منفی 32 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند. 

سردخانه های زیر صفر:

سردخانه های زیر صفر برای ایجاد شرایط انجماد و دمای زیر صفر طراحی و ساخته می شوند. از سردخانه های زیر صفر برای ذخیره و نگه داری مواد غذایی فاسد پذیر مثل گوشت دام و طیور و محصولاتی مثل همبرگر، بستنی و پنیر پیتزا استفاده می شود. در ایران سردخانه های زیر صفر با قابلیت ایجاد دمای حداکثر ۳۲ درجه زیر صفر و در ظرفیت های ۱.۵ تا ۷۰ اسب بخار تولید می شوند.

سردخانه های بالای صفر:

سردخانه های بالای صفر برای ایجاد شرایط دمای سرد بالای صفر و معمولا ۱ تا ۵ درجه سانتی گراد ساخته می شوند. از این سردخانه ها برای نگهداری موادی مثل میوه و سبزی استفاده می شود. دمای زیر صفر منجر به فساد میکروبی، شیمیایی یا فیزیکی این مواد می شود. استفاده از این سردخانه ها نیازمند اعمال فرایندهای سرد کردن، درجه بندی، التیام، واکس زنی و بسته بندی محصولات است.

مقاله آموزشی: نصب و راه اندازی انواع سردخانه

سردخانه های دو مداره برای چه کسانی مفید خواهد بود؟

سردخانه های دومداره

کسانی که دارای سردخانه های بزرگ و عمومی هستند و نمی خواهند در هیچ فصلی از سال سردخانه شان خالی بماند و همیشه کسب و کارشان رونق داشته باشد و کسانی که هم زمان با عرضه یا مصرف مواد پروتئینی و لبنی به مصرف یا عرضه انواع میوه و سبزیجات در تالار، رستوران، هتل و یا فروشگاه خود می پردازند، از سردخانه های دو منظوره استفاده می کنند.

تفاوت سردخانه دو مداره با سردخانه های تک کاره

در سردخانه های دو منظوره یا همان دو مداره از موتور هایی استفاده می شود که توانایی برودت تا منفی 40 درجه سانتی گراد را دارند. شیوه عایق بندی این سردخانه ها ضخیم تر و دقیق تر هستند. معمولا از پشم سنگ، عایق تزریقی و یا بلوکی پلی یورتان برای عایق بندی سردخانه ها استفاده می شود، ولی سردخانه های زیر صفر به دلیل برودت زیادی که تولید می کنند، نیاز به حفظ سرمای تولید شده است که حتما باید از عایق های ضخیم تری برای این منظور استفاده کرد.

انواع سردخانه های دو مداره

معمولا سردخانه ها در سه نوع کانکسی، سوله ای و اتاقکی ساخته می شوند. سردخانه های کانکسی به صورت آماده هستند و امکان جا به جایی راحت آن ها وجود دارد. ولی موارد اتاقکی امکان جا به جایی ندارند، یعنی اگر دارای مکانی بلا استفاده باشید می توانید با استفاده از عایق های پلیمری ساندویچ پنل و یا دیگر عایق ها، آن را عایق بندی کرده و با نصب تجهیزات سرمایشی آن را تبدیل به یک سردخانه کنید.

نوع سوم سردخانه ها که به صورت سوله ای و سالنی ساخته می شوند، بیشترین هزینه ها را در بر خواهد داشت. چون اول باید با استفاده از مصالح ساختمانی اقدام به ساخت سوله کرده، آن را کاملا عایق بندی کرد و در مرحله آن باید تجهیزات برودتی لازم در سردخانه نصب کرد.

سیستم سرمایشی سردخانه دو منظوره

در ساخت این سردخانه ها از کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک استفاده می شود که از برند های معتبر اروپایی نظیر بیتزر هستند. در آن ها از کندانسورهای آب خنک و هوا خنک بسته به حجم و ظرفیت سالن استفاده می شود. نوع آب و هوا در نوع کمپرسور و کندانسور تاثیر دارد که کارشناسان بعد از بررسی این موضوع نسبت به نصب آن اقدام می کنند.

مقاله آموزشی: معرفی انواع سردخانه به همراه کاربرد آن

عملکرد سیستم سرمایش 

ساخت سردخانه های صنعتی

1)استفاده از انواع کمپرسور هرمتیک (Hermetic) و سمی هرمتیک (Semi Hermetic) اسکرو و اسکرال با برندهای معتبر Maneurope ، Bitzer ، DWM ….

2)امکان استفاده از انواع کندانسور آب خنک و هوای خنک در ظرفیت های متفاوت بر حسب تناژ و منطقه آب و هوایی.

3)کلیه لوله های مدار سرمایش با جوش نقره درصد بالا مونتاژ می شود.

4)مجهز به سیستم High & Low جهت کنترل فشار بالا و پایین سیستم جهت جلوگیری از آسیب احتمالی کمپرسور.

5)استفاده از اکسپنشن والو (شیر انبساط) مناسب با انجام محاسبه جهت انتخاب دقیق.

6)استفاده از انواع تله و اکومولاتور و فیلتر و درایر و اویل سپراتور جهت جلوگیری از ورود روغن واجسام خارجی به کمپرسور و در نتیجه افزایش عمر سیستم سرمایش.

7)مجهز به سیستم Defrost جهت انجام عملیات یخ زدایی به صورت اتوماتیک.

8)استفاده از درب های با یراق آلات خارجی و آب بندی با نوار درزگیر مرغوب.

درزگیری در سردخانه های دو منظوره

در سردخانه های معمولی و دو منظوره علاوه بر استفاده از عایق تزریقی یا ساندویچ پانل باید تمامی درزهای موجود در کناره درب، سقف و گوشه های دیوار به خوبی عایق بندی شوند تا امکان تبادل دما تا حد زیادی از بین برود.

مقاله آموزشی: قوانین و شرایط نگهداری میوه در سردخانه

مزایای سردخانه دو منظوره

ساخت سردخانه متحرک

1)کیفیت بالا و سازگار به عنوان پانل های ساخته شده در کارخانه است.

2)صرفه جویی در انرژی بیشتر و عملکرد بالا به عنوان هدایت حرارتی بسیار کم.

3)ساخت و ساز خشک ، نصب و راه اندازی آن سریع و آسان است.

4)انعطاف پذیری برای انتخاب ضخامت های مختلف پانل ها.

5)با توجه به نیازهای مختلف دما تنظیم می شود.

6)انعطاف پذیری برای انتخاب گزینه های مختلف در مورد صفحه پانل ها.

7)برنامه ریزی کامل با توجه به شرایط.

8)سهولت گسترش و تغییر در طرح بندی.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟