بررسی چیلر تزریق پلاستیک و کاربرد آن - الکتروبهمن

بررسی چیلر تزریق پلاستیک و کاربرد آن - الکتروبهمن

چیلر تزریق پلاستیک، یکی از مهم ‌ترین و پر مصرف‌ ترین موارد استفاده از چیلر جهت تولید سرمایش و برودت در صنعت است که نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما دارد.

بررسی چیلر تزریق پلاستیک 

چیلر تزریق پلاستیک

چیلر تزریق پلاستیک، یکی از مهم ‌ترین و پر مصرف‌ ترین موارد استفاده از چیلر جهت تولید سرمایش و برودت در صنعت است که نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما دارد.

تولید قطعات خودرو، قطعات و محصولات پزشکی و درمانی، ظروف و وسایل زندگی و … از محصولاتی هستند که حاصل صنعت تزریق پلاستیک محسوب می ‌شوند.

بسته به ابعاد محصول پلاستیکی، نوع مواد تشکیل ‌دهنده آن، حساسیت و کاربری محصول فرآیند تولید می ‌تواند متفاوت باشد.

چیلر تزریق پلاستیک

رعایت تعادل در افزایش کارآیی دستگاه ‌های قالب ‌گیری تزریق پلاستیک کار بسیار مشکلی است. اگر قالب‌ ها را خیلی سریع پر کرده و خنک کنید کیفیت محصول کاهش پیدا می کند. اگر خیلی آهسته پر کرده و خنک کنید، هزینه ‌های تولید را افزایش داده اید. در به حداکثر رساندن راندمان سیستم، انتخاب چیلر با ظرفیت مناسب جهت فرآیند تزریق پلاستیک است.

در فرآیند های قالب ‌گیری و تزریق پلاستیک با حجم بالا تقریبا 90 درصد زمان فرآیند صرف خنک کردن قالب و محصول پلاستیک می ‌شود.

مقاله آموزشی: محاسبه هزینه راه اندازی یک سردخانه

ویژگی های چیلر برای دستگاه تزریق پلاستیک

چیلرها بهترین وسیله برای خنک سازی دستگاه تزریق پلاستیک هستند. این دستگاه ها هزینه های پردازش، تعمیرات و نگهداری بسیار کمتری دارند و در طولانی مدت باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی و هزینه های جانبی دستگاه در طول یک سال خواهند شد. چیلرهای مناسب برای دستگاه های تزریق پلاستیک در طولانی مدت یک سرمایه‌ گذاری محسوب می‌ شوند که می ‌تواند در ۲۴ ساعت شبانه روز و طول روزهای هفته به کار خود ادامه دهند. این چیلرها به طور معمول با کمپرسور اسکرال ساخته می شوند.

یکی دیگر از ویژگی های چیلرها برای دستگاه تزریق پلاستیک، حفظ دمای مطلوب و خنک سازی قطعات در طول فرآیند است. به این ترتیب باعث می شود تعداد قطعات تولید شده افزایش پیدا کند و قطعات معیوب در خط تولید را کاهش دهد. در این شرایط، بازدهی در طول یک ساعت افزایش بیشتری دارد.

انتقال حرارت توسط چیلر تراکمی با راندمان بهتر صورت می گیرد چرا که از یک چرخه آب بسته برای خنک سازی استفاده می کند. امکان خراب شدن و استهلاک چیلر به ندرت وجود دارد. در حال حاضر چیلر ها بهترین تجهیزات نسبت به سایر خنک کننده های صنعتی محسوب می‌ شوند.

مراحل تزریق پلاستیک:

در قالب تزریق معمولا سه مرحله از فرآیند قالب سازی وجود دارد:

الف) تزریق: هنگامی که مواد پلاستیکی به قالب تزریق می ‌شود.

ب) خنک کردن قالب: وقتی مواد تزریقی قطعه مورد نظر جامد می‌ شوند.

ج) باز کردن قالب و خارج کردن محصول: هنگامی که فرآیند جامد کردن خنک ‌کننده انجام می‌ شود و آماده بیرون کشیدن از قالب است.

اهمیت خنک کاری در تزریق پلاستیک:

به دلیل اینکه محصول مورد نظر قبل از خروج از قالب باید کاملا جامد شده باشد کیفیت و کمیت عملیات سرد کردن در فرآیند تزریق پلاستیک در قالب‌ ها بسیار با اهمیت است.

در صورتی که زمان مناسب برای خنک کاری قالب ‌ها رعایت نشود محصول تولیدی دارای کیفیت پایین و پیچ و تاب و نقص خواهد بود.

اهمیت زمان خنک کاری قالب ‌ها بسیار بالاست که مقدار آن بیشترین زمان کل فرآیند است.

فرآیند خنک کاری در چرخه‌ های تزریق پلاستیک و قالب‌ گیری ضروری است. محصول باید قبل از خارج شدن در داخل قالب جامد شود.

دلیل تاکید بر روی فرآیند خنک کاری اطمینان از یکپارچه‌ سازی ساختار قطعه بعد از خروج از قالب است.

پایین آوردن زمان خنک کاری قالب تاثیر مستقیم بر روی کیفیت محصول نهایی دارد.

مقاله آموزشی: مراحل ساخت سردخانه

روش‌های کاهش زمان خنک‌ سازی در روند قالب‌ گیری تزریق:

کاربرد چیلر تزریق پلاستیک

در فرآیند قالب‌ گیری دو نقطه انتقال حرارت وجود دارد.

طراحی مناسب فرآیند در این نقاط این امکان را می ‌دهد تا زمان خنک سازی را به حداقل برسد و خنک کاری موثری انجام شود.

بین پلاستیک و قالب

برای اطمینان از حداکثر حذف گرما در این مرحله (بین پلاستیک و قالب) طراحی کانال‌ های صحیح و کار آمد در قالب ‌ها از اهمیت فوق ‌العاده ‌ای برخوردار است.

بین قالب و خنک ‌کننده

برای اطمینان از خنک سازی مناسب در این مرحله، خنک‌ کننده باید به اندازه کافی سرد باشد تا از تجمع گرما در قالب جلوگیری کند و گرمای اضافه شده در هر چرخه را از بین ببرد. در این مرحله است که انتخاب چیلر خیلی مهم است. یک چیلر مناسب قادر به حذف گرمای کافی برای جلوگیری از تجمع گرما در قالب خواهد بود.

علت استفاده از چیلر در تزریق پلاستیک:

چیلر تزریق پلاستیک

محافظت از تجهیزات

استفاده از چیلر جهت خنک کاری باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود و استهلاک آن را به شدت کاهش می ‌دهد.

افزایش تولید

حفظ دمای خنک ‌کننده ثابت و مناسب در تجهیزات فرآیندی باعث افزایش تعداد قطعات تولید شده در ساعت و کاهش قابل توجه تعداد قطعات معیوب می ‌شود.

آب سرد تر

یک چیلر می ‌تواند آب سرد تری (یا مخلوط آب / گلیکول) از دیگر گزینه ‌های خنک‌ کننده دیگر ایجاد کند و در بعضی شرایط مزایای خاصی به شما می ‌دهد.

مشخصات چیلر تزریق پلاستیک

میزان جریان آب سرد 2.4 گرم در دقیقه است.

تن چیلر  12000BTU است.

محدوده دمای عملیاتی چیلر با آب از 45 درجه فارنهایت تا 60 درجه فارنهایت است.

دامنه کارکرد چیلر با گلیکول / آب از 25 درجه فارنهایت تا 45 درجه فارنهایت از دمای آب خارج می‌ شود.

انواع چیلر تراکمی برای تزریق پلاستیک:

1. چیلر تراکمی آب خنک

2. چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر برای دستگاه تزریق پلاستیک چیست؟

چیلر برای دستگاه تزریق پلاستیک به منزله یک سیستم خنک کننده و پشتیبان عمل می کند. در حال حاضر تجهیزات متنوعی از انواع چیلر برای صنعت تولید پلاستیک، قالب گیری پلاستیک و تولید محصولات پلاستیکی به کار رفته اند. از آن جایی که در خط تولید محصولات پلاستیکی و تزریق پلاستیک، مسئله خنک سازی آب و استفاده از آب سرد برای خنک کردن قالب ها بسیار اهمیت دارد، چیلرهای مناسب برای تزریق پلاستیک با توان خنک کنندگی بالا برای این کار طراحی شده اند.

اگر در زمان تزریق پلاستیک و خنک سازی قالب، فرایند خنک کردن و کاهش دما به درستی انجام نشود، هرگونه لکه، فرورفتگی یا برآمدگی در قالب می تواند به تغییر شکل آن منجر شود که در نهایت، یک محصول نا مطلوب را  تولید خواهد کرد. پایداری شرایط دمایی، تمام نیاز های سیستم های تزریق پلاستیک را فراهم می‌ کند. چیلر دستگاه تزریق پلاستیک تضمین کننده کیفیت محصول نهایی است.

مقاله آموزشی: بررسی اتاق پیش سرد کشتارگاه

انواع چیلر تراکمی

پیستونی

سانتریفیوژ

اسکرال

اسکرو

کمپرسور چیلر تزریق پلاستیک

در چیلر تزریق پلاستیک می ‌توان از همه انواع کمپرسور استفاده کرد ولی توجه به این مسئله بسیار حائز اهمیت است که به دلیل اینکه چیلر تزریق پلاستیک مثل چیلر صنعتی ساعت کار بیشتر و استهلاک بالاتری نسبت به چیلرهای تهویه مطبوع دارند، باید از کمپرسوری در آن استفاده شود که قابلیت تعمیر داشته و هزینه نگهداری آن پایین باشد.

چیلر تزریق پلاستیک

برای ظرفیت‌ های پایین و متوسط بهترین انتخاب برای چیلر تزریق پلاستیک کمپرسور نوع سیلندر – پیستونی نیمه بسته است.

تمامی قطعات این نوع کمپرسور امکان تعمیر و تعویض دارند اما کمپرسورهای نوع اسکرال و روتاری و همینطور سیلندر پیستونی بسته امکان تعمیر نداشته و در صورت آسیب دیدن باید با کمپرسور جدید جایگزین شوند.

در چیلرهای با ظرفیت بالا می ‌توان از کمپرسور نوع اسکرو استفاده کرد این نوع کمپرسورها مثل کمپرسورهای سیلندر پیستونی نیمه بسته امکان تعمیر و تعویض قطعات دارند.

اواپراتور چیلر تزریق پلاستیک

به دلیل حجم بالای آب در گردش بین چیلر تزریق پلاستیک (Injection Molding Chiller) و قالب‌ ها بهتر از اواپراتوری استفاده شود که مقدار آب در گردش بالاتری دارد.

انواع اواپراتور چیلر:

آیس بانک:

بهترین گزینه برای چیلر تزریق پلاستیک اواپراتور نوع آیس بانک است.

سطح تبادل حرارتی بالا و حجم بالای ذخیره آب سرد از مزایای اواپراتور نوع آیس بانک است.

حجم بالای ذخیره آب این امکان را به کاربر می ‌دهد تا زمان تعویض قالب و تخلیه آب در گردش از داخل قالب آب سرد با حجم مورد نیاز جهت شارژ به داخل قالب را داشته باشد.

این موضوع زمان تولید را به شدت کاهش می ‌دهد.

وجود آب سرد در داخل آیس بانک باعث کاهش تعداد استارت کمپرسور شده و طول عمر دستگاه را افزایش می ‌دهد.

پوسته لوله:

در این نوع اواپراتور امکان ذخیره آب سرد وجود ندارد ولی دبی آب در گردش آن مناسب صنعت تزریق پلاستیک است. طول عمر بالا و مقاوم بودن آن در مقابل سختی آب از مزایای اواپراتور پوسته لوله در چیلر تزریق پلاستیک است.

صفحه ‌ای:

به خاطر حجم پایین آب در گردش این نوع اواپراتور و آسیب ‌پذیر بودن آن در مقابل سختی آب استفاده از اواپراتور صفحه ‌ای در چیلر تزریق پلاستیک پیشنهاد نمی ‌شود.

به خاطر ساعت کاری بالای چیلر تزریق پلاستیک و گردش مداوم آب و تنوع دمای آب ورودی از قالب ‌ها به داخل چیلر، اواپراتور صفحه ‌ای نمی ‌تواند انتخاب مناسبی برای چیلر تزریق پلاستیک باشد.

ساختار و ویژگی های خاص چیلرهای دستگاه تزریق

ساختار چیلر تقریبا برای تمام کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی یکسان است. یعنی چیلرها از هر نوعی که باشند فقط یک وظیفه بر عهده دارند و آن هم سرد کردن آب است. حال این آب سرد شده هر گونه مصرف هایی می تواند داشته باشد. از خنک کاری دستگاه های تزریق گرفته تا خنک کاری انواع و اقسام فرآیند های صنعتی که در آن ها باید به نوعی حرارت مازاد دستگاه ها دفع شود و برای خنک کاری هوای ساختمان ها و…

به خاطر این که چیلر یا مینی چیلر دستگاه تزریق پلاستیک ساعات زیادی از شبانه روز و در کل ماه های سال (چه در گرمای تابستان یا سرمای زمستان) کار می کند باید در طراحی و ساخت آن ویژگی هایی مد نظر قرار داده شود تا ضمن جلوگیری از آسیب دیدن آن، دستگاه بتواند با ضریب اطمینان بالا به کار خود ادامه دهد که

مهم ترین این ویژگی ها عبارتند از:

1)کنترل کل فن های چیلر برای جلوگیری از افت فشار مبرد در ماه های سرد سال

2)جاسازی صحیح کویل های چیلر به منظور ایجاد مانع در برابر نفوذ برف و آب باران به سطح کویل ها

3)طراحی رسیور چیلر با اندازه ای بزرگتر

4)به کار بردن قطعات اصلی در تمام قسمت های چیلر برای بالا بردن طول عمر و نیز ضریب اطمینان کارکرد دستگاه

5)استفاده از Heater کمپرسور برای جلوگیری از سرد شدن روغن در روزهای سرد سال

6)به کار بردن آنتی فریزها و کنترلرهای دقیق و طراحی سیستم ضد یخ دستگاه به طور ویژه به منظور پیشگیری از یخ زدن آب دستگاه در روزهای سرد سال

مقاله آموزشی: آشنایی با یخچال قنادی و شیرینی فروشی

کاربردهای چیلر برای دستگاه تزریق پلاستیک:

چیلر برای دستگاه تزریق پلاستیک

انواع چیلرها برای طیف گسترده ‌ای از صنایع تزریق پلاستیک و تولید حجم انبوه محصولات به کار می روند. فرایند خنک کنندگی دستگاه های تزریق پلاستیک در حقیقت ۹۰ درصد زمان چرخه تولید را اشغال می کند و این به معنای آن است که استفاده از چیلرهای مناسب و با توان بالا در یک چرخه خنک‌ کنندگی می تواند کارایی محصول و راندمان کل فرایند را بهبود بخشد.

مزایای چیلر تزریق پلاستیک:

کاهش ضایعات

کارایی بالای سیستم

تنظیم دمای صحیح فرایند

انتقال بهتر گرما

کاهش زمان خاموش بودن سیستم

کاهش خرابی قطعات

دمای کمتر آب

پارامتر های قیمت چیلر دستگاه تزریق

ظرفیت لازم

برنده سازنده

نوسانات ارزی

نوع کمپرسور

جنس قطعات

نوع کندانسور چیلر

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟