راه‌ اندازی چیلرهای جذبی - ساخت سردخانه - الکتروبهمن

راه‌ اندازی چیلرهای جذبی - ساخت سردخانه - الکتروبهمن

راه‌ اندازی چیلرهای جذبی - ساخت سردخانه - الکتروبهمن

یکی از مهمترین وسایل سرما ساز که امروزه در محیط های آپارتمانی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، چیلرهای جذبی (absorption chiller) است.

راه‌ اندازی چیلرهای جذبی یا ابزوربشن

یکی از مهمترین وسایل سرما ساز که امروزه در محیط های آپارتمانی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، چیلرهای جذبی (absorption chiller) است. 

اگر از چیلرها برای خنک کردن محیط استفاده می کنید، ملزوم است نکاتی را درباره سرویس به موقع آن و روش های نصب و راه اندازی چیلر جذبی بدانید.

راه اندازی چیلرهای جذبی

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد چیلر های جذبی

این مدل از چیلرها درست به مشابه دیگر وسایل خنک کننده، از قواعد ترمودینامیک و تبخیر مایع مبرد برای خنک سازی محیط استفاده می کند. با این تفاوت که در واقع یک سیکل ترکیبی از چند مبدل حرارتی و کویل است.

مرحله اول: خنک سازی محیط

در چیلرهای جذبی مایع مبرد، آب است. آب در فشاری حدود 5.8 میلی ‌متر جیوه، در دمای 3.3 درجه سانتی‌گراد تبخیر می شود. در ساختار چیلرهای جذبی از همین توضیح استفاده شده است. آب در فشار پایین (حدود 5.8 میلی‌متر جیوه) بخار شده و برای این کار گرمای مورد نیازش را از محیط اطراف اپراتور جذب می کند. در نتیجه، محیط اطراف خنک می شود که از این سرما می توان با به کارگیری یک کویل، برای خنک کردن فضای مورد نیاز استفاده کرد.

مرحله دوم: برگشت بخار آب به سیکل چیلر جذبی

برای کم شدن میزان مصرف آب، در کنار مایع مبرد، از یک مایع دیگر نیز در دستگاه های چیلر جذبی استفاده می شود؛ که این مایع، بخار آب تولید شده در محیط دستگاه را جذب کرده و آماده استفادۀ دوباره می شود.  به طور عادی این مایع دوم لیتیوم بروماید است که یک جذب کنندۀ قوی برای بخار آب به حساب می آید. در ضمن لیتیوم بروماید سمی نیست و امکان منفجر شدن هم ندارد.

این محلول روی ذرات بخار آب اسپری می شود، آبی که در محیط وجود دارد جذب می شود. این کار باعث رقیق شدن لیتیوم بروماید می شود. لیتیوم بروماید رقیق شده، سپس به مخزن برگشته، در مجاورت گرما قرار می گیرد.

 این گرما، از طریق کویل ها انجام می شود. دوباره به محلول گرما داده می شود و در نتیجه، آب موجود در محلول به بخار تبدیل می شود. لیتیوم بروماید تغلیظ شده نیز برای اسپری مجدد به سمت پمپ ابزوربر هدایت می گردد. به این شکل میزان مصرف آب و محلول لیتیوم بروماید مدیریت شده و تا حد بالایی کاهش می یابد.

مقاله آموزشی: نصب و راه اندازی انواع سردخانه

راه اندازی چیلر های جذبی

در مرحلۀ نصب چیلرهای جذبی که باید توسط نیروهای متخصص انجام شود و عملکرد آن ها تست می شود و سرویس سالیانۀ چیلرهای جذبی و راه اندازی مجدد آن ها که در فصل های گرم سال باید انجام شود

راه اندازی چیلر های جذبی در زمان نصب دستگاه

چیلرهای جذبی

نکته ای که در زمان نصب چیلرهای جذبی حائز اهمیت می باشد، چک کردن کامل سیستم و اطمینان یافتن از نحوۀ صحیح عملکرد هر جزء دستگاه است.

این اجزا شامل شیرهای ورود و خروج، پمپ ها، مخازن، تجهیزات ایمنی، مبدل های حرارتی، سطح آب مورد نیاز، غلظت محلول لیتیوم بروماید و … است. مراحل نصب و راه اندازی اولیۀ توسط اپراتور دستگاه صورت می گیرد و با یک چک لیست مراحل پیگیری می شود. بعد از راه انداختن چیلرهای ابزوربشن در زمان نصب، آموزش های لازم به مصرف کننده داده می شود و همینطور زمانی که باید دستگاه سرویس شود به او می گویند. سپس عملکرد دستگاه در حالت کار تست شده و از نحوۀ عملکرد آن اطمینان حاصل می شود.

مقاله آموزشی: لوله مویی چیست؟

راه اندازی سالیانه چیلر های جذبی

از چیلر های جذبی برای خنک سازی فضاهای ساختمانی و … استفاده می شود. 

ولی نکته مهم اینجاست که در تمامی فصل های سال نیازی به سرما نداریم. و به همین دلیل با توجه به آب و هوای محیط در فصل های مختلف از سال دستگاه های چیلر خاموش می شود و دوباره در زمانی که به سرما نیاز داریم راه اندازی می شود. چه در مرحلۀ خاموش کردن چیلرهای جذبی و چه در راه اندازی دوباره ی آن، نکاتی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کرد. 

مقاله آموزشی: کمپرسور سردخانه چیست؟

نکات مهم و ضروری در راه اندازی چیلرها:

ابزوربشن چیست

چک کردن همه اتصالات آب : موقع راه اندازی، باید مخزن دستگاه به لوله کشی آب متصل باشد. سپس شناور دستگاه و اتصالات آب چک شود و از سلامت آن ها مطمئن شوید.

سالم بودن پمپ ها : بعد از اتصال آب و پر شدن مخزن، حتما باید سلامت پمپ خنک کننده تأیید شود. برای این کار شما می توانید به داخل دستگاه بروید و عملکرد پمپ را چک کنید. باید آب به کمک افشانک ها تمامی نقاط دستگاه را پوشش دهد.

تأیید سلامت باد رسان‌ها : باید تسمه ها سالم باشند. سپس یاتاقان ها را در صورت نیاز روغن کاری شوند و حتما جهت گردش را تنظیم کنید.

جهت گردش جریان : اطمینان حاصل کنید که جهت گردش جریان پمپ آب صحیح است.

چک کردن جریانات برق : با استفاده از یک ولت ‌متر میزان برق ورودی را در هر ایستگاه چک کنید. در صورت تأیید، برج را روشن کنید. پس از حدود یک ربع، باید چراغ چیلر روشن شود. حال می توانید چیلر را راه اندازی کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟