تابلو برق چیست؟ - انواع تابلو برق - الکتروبهمن

تابلو برق چیست؟ - انواع تابلو برق - الکتروبهمن

دستگاه تابلوی برق، محفظه ‌ای است که برای نصب تجهیزات کنترلی، محافظتی، قطعات نمایشگر و سیم ‌بندی داخلی آن ها وسایل الکترونیک از آن استفاده می‌شود.

آشنایی با تابلو برق

در تمامی شرکت‌ ها، فروشگاه‌ های بزرگ و هر جایی که از وسایل الکترونیکی زیادی استفاده می شود که محافظت از این وسایل الکترونیکی، با استفاده از تابلو برق صورت می‌ گیرد. تابلو برق ها بر اساس استانداردهای بین ‌المللی و داخلی موجود ساخته شده و معمولاً بعد از جریان اصلی ورودی به ساختمان نصب می ‌شوند.

 در این دستگاه یک سری تجهیزات قرار گرفته شده که وسایل الکترونیکی را در برابر خطرهایی مثل افزایش یا کاهش جریان برق، افزایش ولتاژ، شوک‌ های الکتریکی و … محافظت کند.

تابلو برق چیست؟

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

تابلو برق چیست ؟

انواع تابلو برق

دستگاه تابلوی برق، محفظه ‌ای است که برای نصب تجهیزات کنترلی، محافظتی، قطعات نمایشگر و سیم ‌بندی داخلی آن ها وسایل الکترونیک از آن استفاده می‌ شود. این محفظه به صورت توکار و به صورت پیش‌ بینی شده در ساختمان نصب می شوند و یا اینکه به صورت روکار به کار گرفته می شود. طراحی تابلوی برق توسط شرکت‌ های مهندسی و طبق استانداردهای جهانی و یا داخلی باید صورت بگیرد.

به طور معمول از این دستگاه در ورودی ساختمان استفاده شده و دستگاه در مسیر جریان اصلی نصب می‌شود. ولی گاهی ممکن است نیاز به نصب آن در بخش مجزایی از ساختمان نیز لازم باشد، که در این حالت دستگاه در محیط مورد نظر و مجدداً در مسیر اصلی جریان برق باید نصب گردد.

کاربرد تابلو برق چیست ؟

در زمان استفاده از تابلو برق باید به سه نکته توجه کرد, نظارت، محافظت و کنترل.

برای نظارت بر تجهیزات الکترونیک، معمولاً از دستگاه‌ های نمایشگر در تابلو برق استفاده می شود. این تجهیزات به کمک ما می آیند تا میزان جریان، ولتاژ، فرکانس، توان و … را  به صورت زنده مشاهده کنیم.

مورد بعد محافظت می باشد که به کاربران دستگاه‌های الکترونیک بر می‌ گردد. کار با وسایل الکترونیک در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی امکان دارد گاهی خطرآفرین باشد؛ که به این منظور در این دستگاه‌ ها از تجهیزاتی برای قطع سریع جریان برق در مواقع خطر استفاده شده است.

کنترل شدت جریان، ولتاژ و فرکانس جریان در این قسمت صورت می ‌گیرد. در شرایط خاصی باید  از دستگاه‌های الکترونیک استفاده کرد. به همین دلیل کنترل موارد بالا برای دستگاه بسیار ضروری می باشد. 

مقاله آموزشی: نصب و راه اندازی انواع سردخانه

آشنایی با انواع تابلو برق

انواع تابلو برق از نظر طراحی

کاربرد تابلو برق

فیکس : در این دسته به چند صوت طراحی می‌شوند. تابلو برق های ایستاده و دیواری که از این نوع هستند. بر روی تابلوهای فیکس می‌ توان تجهیزاتی برای کنترل، نظارت و اطلاعاتی – مخابراتی نصب کنید.

کشویی : این مدل از تابلو برق ها به صورت کشویی طراحی و تولید شده اند و به همین دلیل از نظر هزینه قیمت نسبتا بالاتری دارند. مزایای این تابلوها دسترسی ساده به تمامی بخش‌های کنترل موتور و مرکز قدرت‌ هاست که به راحتی و به صورت کشویی در دسترس است. از تابلو برق کشویی در شرکت‌ های بزرگ استفاده می‌ شود.

مدولاراین : این مدل تابلو برق پیشرفته ‌تر از تابلو برق‌ های فیکس می باشد که به صورت صفحه ‌ای طراحی شده اند. دسترسی به بخش‌ های کابلی دستگاه‌ های مدولار به دو شکل دسترسی از جلو و دسترسی از پشت طراحی می‌ شود. این مدل، نوعی از تابلو برقهای صنعتی به شمار می رود.

مقاله آموزشی: ساندویچ پانل چیست؟

انواع تابلو برق از نظر ایستایی

ایستاده : بعضی از تابلوبرق‌ ها به صورت جداگانه طراحی و در محل مناسب نصب می شوند. جنس بدنه این تابلو برق ها معمولا از اتینلس استیل بوده و حالت ایستاده دارد.

دیواری : مدل‌ های دیواری اگر در داخل دیوار نصب شوند به آن ها تابلو برق توکار می گویند و اگر بیرون از دیوار و با استفاده از تجهیزات دیگری نصب شود، آن را تابلوی روکار می‌ نامند.

تجهیزات نصب شده در یک تابلو برق

ساخت سردخانه

مقاله آموزشی: راه‌ اندازی چیلرهای جذبی

در یک تابلو برق تجهیزات الکترونیکی زیادی نصب می کنند؛ که هر کدام از این قطعات برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

کنتاکتورها : از کنتاکتورها برای قطع جریان با فرمان از راه دور بهره برده می‌ شود.

بی متال‌ ها : بی متال جریان برق را در صورت عبور جریان زیاد به صورت خودکار قطع می‌ کند.

رله‌ها : رله‌ها انواع متفاوتی دارند. از رله‌های کنترل فاز گرفته تا رله‌های کنترل تایمر یا بار. رله‌ها به منظور قطع جریان برق در صورت بروز اشکال در سیستم استفاده می‌ شود.

کلیدهای قطع جریان : کلیدها به منظور قطع و وصل جریان استفاده می‌شوند و انواع متفاوتی دارند. میکروسوئیچ، غلتکی، سلکتوری و … از انواع کلیدهای قطع جریان هستند.

وسایل اندازه‌گیری : وسایلی مثل آمپرمتر، ولت‌سنج، وامتر و …

ترانس : از ترانس‌ ها برای نظارت بر میزان جریان یا ولتاژ ورودی استفاده می‌ شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟