معرفی انواع درب سردخانه ای - الکتروبهمن

معرفی انواع درب سردخانه ای - الکتروبهمن

به‌کار بردن درب سردخانه استاندارد و مناسب تاثیر به ‌سزایی روی کارکرد بهینه سردخانه دارد.

بررسی درب سردخانه و انواع آن

برای نگه ‌داری مواد خوراکی فاسد شدنی از جمله انواع گوشت، لبنیات، میوه و حتی مواد دارویی و … نیاز به محیطی با دمای پایین وجود دارد. به همین دلیل برای نگه ‌داری این مواد از سردخانه‌ ها استفاده می‌ شود.

یکی از اصلی ‌ترین مراحل طراحی سردخانه، انتخاب درب آن بر اساس ‌نوع سردخانه است. درب‌ ها، موثرترین عامل بر میزان مصرف انرژی سردخانه به‌ طریق تبادل هوا به ‌دلیل ارتباط آن با محیط بیرون هستند. تعداد باز‌ و بسته شدن درب به ‌دلیل افزایش نفوذ هوای خارج به‌ محیط داخل، باعث کارکرد بیشتر سیستم تبرید سردخانه شده و می ‌تواند مصرف انرژی را تا ۵۰% افزایش دهد، به‌کار بردن درب سردخانه استاندارد و مناسب تاثیر به ‌سزایی روی کارکرد بهینه سردخانه دارد.

درب سردخانه

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

سردخانه محیطی است که دمای آن همواره در یک نقطه مطلوب به طور ثابت تنظیم می ‌شود سردخانه از دو قسمت کلی تشکیل می ‌شود:

تجهیزات مکانیکی و برقی

سازه سردخانه

سازه سرد‌خانه

سردخانه اتاقی است که توسط تجهیزات مکانیکی از جمله اواپراتور و کندانسور و دستگاه کمپرسور و …، دمای آن تا حد مطلوب پایین آمده است و ثابت نگه داشته می‌ شود. دمای سردخانه بستگی به نوع محصول و مدت زمان نگه ‌داری آن دارد که می‌تواند از چند درجه بالای صفر تا چند ده درجه پایین صفر متغیر باشد.

ولی فضایی که به عنوان سردخانه در نظر گرفته می ‌شود باید بتواند از ورود گرما به داخل جلوگیری کند. سرمایش نیازمند مصرف انرژی زیادی است، و در صورتی که گرما بتواند به راحتی به فضای داخلی سردخانه نفوذ کند، تجهیزات مکانیکی بلاخص کمپرسور باید به شکل مداوم و با حداکثر توان کار کنند، تا دما را در نقطه مطلوب نگه دارند. این کار موجب مصرف بیش از حد انرژی و استهلاک تجهیزات می ‌شود که نتیجه آن هزینه‌ های هنگفت و عمل‌کرد بسیار پایین سردخانه خواهد بود.

سازه سردخانه باید تا حد امکان عایق حرارت باشد. برای دیوارهای سردخانه از عایق‌ های مختلفی از جمله ساندویچ پانل استفاده می‌ شود. ولی برای ورود به سردخانه نیاز به درب وجود دارد، که این درب باید خاصیت عایق حرارتی داشته باشد. درب‌ های سردخانه نوع خاصی از درب‌ ها هستند، که طرحی آن ‌ها به صورتی است که برای استفاده در سردخانه برای جلوگیری از نفوذ گرما مناسب است.

درب سرخانه

Refrigerated-Door

مقاله آموزشی: نصب و راه اندازی انواع سردخانه

یکی از اصلی ‌ترین قسمت‌ های سردخانه که موقع طراحی باید به آن توجه کرد درب سردخانه است. درب‌های سردخانه تاثیر مستقیم بر مصرف انرژی دارد. درب ‌های سردخانه بر اساس نوع کارکردشان به سه دسته کلی تقسیم می ‌شوند:

درب سردخانه ‌ای لولایی

درب سردخانه ‌ای کشویی

درب سردخانه ‌ای کنترل اتمسفر

انواع درب سردخانه

درب سردخانه از نوع لولایی

یکی از ساده ‌ترین طراحی ‌های درب سردخانه، نوع لولایی آن است. این درب دارای لولا در یک محور بوده است، که با دوران حول آن باز و بسته می ‌شود. درب سردخانه ‌ای لولایی به دلیل طراحی ساده خود قیمت پایینی دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ولی این درب ‌ها موقع باز شدن، اتلاف حرارتی زیادی ایجاد می ‌کنند. باید در سردخانه ‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که رفت و آمد در آن‌ ها کم باشد.

در سردخانه ‌هایی که نیاز به درب‌ با ابعاد بزرگ وجود دارد، نمی‌ توان از درب ‌های لولایی استفاده کرد، با بزرگ ‌تر شدن ابعاد، وزن درب زیاد می شود و باعث می ‌شود فشار زیادی به لولا ‌ها وارد شود.

این درب‌ ها برای باز شدن به فضایی متناسب با ابعاد خود نیاز دارند. باید محل قرارگیری درب، به منظور سهولت در باز شدن به درستی انتخاب شود. درب لولایی EVANS در سه نوع با ضخامت  7cm برای کاربرد بالای صفر(۰/+2) و با ضخامت 13cm برای کاربرد زیر صفر(-۱۸/-۴۰) و با ضخامت  9cm مناسب برای سردخانه ‌های زیر صفر با عایق پلی‌ یورتان با چگالی 40/38 kg/m³ تولید می ‌شود.

درب‌ زیرصفر لولایی EVANS قابل تولید با ورق استنلس استیل یا گالوانیزه است و در تمام درب ‌ها المنت حرارتی نصب می شود.

مقاله آموزشی: ساندویچ پانل چیست؟

درب سردخانه از نوع کشویی

درب سردخانه‌ کشویی به اسم ریلی شناخته می ‌شود، بر روی یک ریل به صورت خطی حرکت می‌کند. مهم ‌ترین مزایای درب ‌های سردخانه ‌ای کشویی این است که تبادل هوا از طریق آن‌ها کم بوده است، اتلاف حرارت کمتری دارند.

مورد استفاده از این نوع درب ‌ها، در سردخانه ‌هایی است که رفت و آمد در آن ‌ها زیاد است. این درب ‌ها بر خلاف نوع لولایی محدودیت زیادی برای ابعاد ندارند و می ‌توانند در ابعاد بزرگ بر اساس نیاز ساخته شوند.

درب‌ سردخانه ‌ای کشویی می‌ تواند دارای موتور بوده و به صورت خودکار باز و بسته شود. که این کار موجب افزایش سرعت باز و بسته شدن درب و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی می ‌شود. این درب نیازی به فضای زیاد برای باز شدن ندارد.

درب ‌های کشویی سردخانه در دو نوع با ضخامت 9cm  برای سردخانه‌ با دمای (-۲۰/+4) درجه سانتی گراد و با ضخامت  13cm برای کاربرد در سردخانه ‌های زیر صفر (-۱۸/-۴۰) با عایق پلی یورتان با چگالی40/38 kg/m³  تولید می‌ شوند.

درب کشویی این شرکت قابل تولید با ورق استنلس استیل یا گالوانیزه بوده و همه درب ‌ها المنت حرارتی است.

درب سردخانه از نوع کنترل اتمسفر

بعضی از محصولاتی که در سردخانه نگهداری می‌ شوند، نسبت به مقدار اکسیژن موجود در فضای سردخانه بسیار حساس هستند. وجود درصد بالای اکسیژن می ‌تواند باعث کاهش عمر این محصولات شود. می ‌توان به میوه، سبزیجات و یا بعضی مواد دارویی و یا شیمایی خاص اشاره کرد. طراحان سعی داشتند که درب ‌هایی را طراحی کنند که از نفوذ هوای بیرون به داخل جلوگیری کرده تا مقدار اکسیژن در حد مطلوب ثابت بماند.

درب سردخانه کنترل اتمسفر،‌ به صورتی طراحی شده ‌اند که از ورود هوای بیرون به داخل سردخانه جلوگیری می‌ کنند. این درب ‌ها عمدتاً به شکل ریلی یا کشویی ساخته می‌ شوند و با استفاده از درزگیر‌های خاص خود، کاملاً آب‌ بند و هوابند می شوند.

در این مدل از سردخانه‌ ها که درصد اکسیژن باید پایین باشد، علاوه بر استفاده از درب ‌های کنترل اتمسفر، از تزریق گاز‌های خنثی مثل دی اکسید کربن استفاده می ‌شود.

مشخصات فنی:

قاب آلومینیومی دارد

لاستیک دور در جهت آب بندی از نوع مرغوب

دارای سیستم جلوگیری کننده از تبادل اکسیژن بین سالن سردخانه و محیط بیرون

مجهز به دستگیره مخصوص و امکان باز شدن در از داخل در مواقع ضروری

تعبیه دستگیره های مخصوص برای حاصل اطمینان از آب بندی کامل و ایجاد فشار مضاعف روی در 

کاربرد انواع درب سردخانه و معیارهای انتخاب

انواع درب سردخانه

مقاله آموزشی: راه‌ اندازی چیلرهای جذبی

اختلاف دمای داخل و خارج سردخانه

از اصلی‌ ترین معیارهای انتخاب انواع درب کشویی، لولایی و کنترل اتمسفریک سردخانه می ‌توان به ‌اختلاف دمای داخل و محیط بیرون سردخانه اشاره کرد. بر اساس این اختلاف دما، درب‌ های سردخانه‌ ای با ضخامت ‌های ۷ تا ۱۵ سانتی ‌متر تولید می ‌شوند. به طور مثال برای سردخانه ‌های زیر صفر برای کاهش اتلاف حرارتی انواع کشویی یا لولایی با ضخامت بیشتر مناسب ‌تر خواهد بود.

المنت حرارتی دور درب

برای کاربرد‌های زیر صفر بالا نگه‌ داشتن دمای درب مقداری بیشتر از نقطه‌ ی شبنم به‌ منظور جلوگیری از تقطیر آب و یخ زدن درب و در نتیجه آن خرابی درب، ضروری است. این المنت بر روی درب‌ های لولایی و کشویی و کنترل اتمسفر قابل نصب است.

کشویی یا لولایی بودن درب

موقع انتخاب بین درب کشویی یا لولایی بهتر است برای مواردی که فضای کافی برای باز شدن درب لولایی وجود ندارد، در سردخانه ‌های بزرگ از درب کشویی استفاده شود. ابعاد درب‌ با توجه به ‌اندازه و کاربری آن تعیین می‌ شود به طور مثال در سردخانه ‌های نگهداری میوه، اندازه آن باید حداقل از هر طرف 30cm  بزرگتر از جعبه‌ بسته ‌بندی میوه ‌ها باشد تا تخلیه و بارگیری به ‌سهولت انجام گیرد. برای انتخاب ابعاد می ‌توان به کاتالوگ ‌های شرکت‌ های تولید کننده مراجعه کرد.

درب سردخانه لولایی ماکت باز شدن فضای بیشتری را برای جابجایی هوا ایجاد می ‌کند و این کار باعث افزایش تبادل حرارت و رطوبت می ‌شود. در صورتی ‌که از نوع کشویی یا ریلی استفاده شود تبادل هوا و رطوبت کاهش یافته و مصرف انرژی و نیاز به دیفراست کاهش پیدا می کند. با استفاده از درب ریلی معمولا هزینه ساخت سردخانه افزایش پیدا می کند.

کنترل اتمسفر

 در مواردی ‌که نیاز به کنترل دقیق شرایط محیط داخل و جلوگیری از ورود اکسیژن و گاز‌های دیگر به اتاق است، مثل نگهداری طولانی مدت میوه ‌ها و سبزیجات، از درب‌ سردخانه کنترل اتمسفر که به ‌صورت کامل آب‌ بند و هوابند هستند، استفاده می ‌شود. با توجه به ‌شرایط سردخانه کنترل اتمسفر که در آن با تزریق گازهای خنثی مثل دی اکسید کربن، درصد اکسیژن فضای سردخانه کاهش پیدا می کند، جلوگیری از نفوذ مجدد اکسیژن به ‌داخل سردخانه کاری ضروری است که به ‌کمک درب کنترل اتمسفر امکان ‌پذیر است.

مقاله آموزشی: آشنایی با انواع گازهای مبرد

کاربرد درب سردخانه

کاربرد درب سردخانه

درب سردخانه عموما در ضخامت 7 تا 15 میلی متر ساخته می شود و در سردخانه های زیر صفر از درب کشویی با ضخامت بیشتر استفاده می شود.

در درب های کشویی، کنترل اتمسفر و لولایی به منظور جلوگیری از یخ زدگی از المنت حرارتی استفاده می شود.

در انتخاب درب سردخانه نیاز است به حجم بسته بندی محصولاتی که به سردخانه وارد و خارج می شود دقت شود.

در سردخانه هایی که برای نگهداری محصولات غذایی حساس به اکسیژن طراحی و ساخته می شوند برای کاهش حجم اکسیژن، از تزریق گازهای خنثی مثل دی اکسید کربن استفاده می شود و به دلیل اهمیت جلوگیری از نفوذ مجدد اکسیژن،  نیاز به نصب درب کنترل اتمسفر است.

یراق آلات درب سردخانه

یراق آلات درب سردخانه بسیار متنوع و دارای اجناس گوناگونی هستند. برای نصب درب سردخانه ها لازم به یراق آلات است. لولا، قفل و دستگیره ها نمونه هایی از یراق آلات هستند. یراق آلات جزو قسمت های مهم این مدل درب ها هستند. نوع درزگیری و مقاومت آن ها در برابر تغییرات دمایی، نوع قفل و مغزی آن و… از جمله مهم ترین عوامل هستند. استفاده از نوع یرق آلات و کیفیت آن ها بسیار با اهمیت است. در کیفیت نهایی درب ما اثرگذار هستند. به همین خاطر یکی از بخش های مهم برای بررسی کیفیت درب ها، کیفیت یراق آلات است. دستگیره ها و قفل بخش های مهم درب هستند. که باید در برابر تغییرات دمایی مقاوم باشند.

لولای درب سردخانه

استفاده از لولا ها موجب باز و بسته شدن درب های سردخانه می شود. یکی از یراق آلات مهم درب سردخانه ها استفاده از لولا ها است. از وظایف لولا ها تحمل وزن درب است. عدم استفاده از لولاهای مناسب و با کیفیت ممکن است باعث آسیب های جانی و مالی شود. لولا مناسب باید توان تحمل وزن درب را داشته باشد. با تغییرات دما دچار اختلال و کاهش کیفیت نشود. 

قفل درب سردخانه

برای ایمنی روی درب های شیشه ای سردخانه قفل نصب می کنند که انواع مختلفی دارند. آلیاژ استاندارد در ساخت قفل ها خیلی مهم است عدم به کارگیری آن باعث از کار افتادن چرخ دنده ها می شود. یکی از مهم ترین بخش ها در درب های سردخانه ای نوع قفل آن است. این ابزار باید به صورتی باشد که با کاهش دما و یخ زدن دچار مشکل نشود. راحتی در باز و بسته کردن و عدم تاثیرات محیطی بر آن از جمله فاکتور های مهم در قفل ها است. کیفیت قفل می تواند تضمین کننده کیفیت نهایی درب شما باشد.

کاربرد ساندویج پانل در درب سردخانه

ساندویج پانل سرد خانه ای یک نوع از مصالح ساختمانی است که وظیفه آن عایق کاری حرارتی است و از سه لایه تشکیل شده است. این پانل  از عایق پلی اورتان است، استحکام ساختاری و مقاومت به سایش، عایق حرارتی خوبی هست. این نوع ساندویچ پانل، ضخامت ۸ الی ۱۵ سانتی‌ متر دارد. پانل ها با توجه به ویژگی های مختلفی که دارند خیلی کارآمد و پرطرفدار هستند.

در همین رابطه می توان از دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری به عنوان پر مصرف ترین ها در این زمینه نام برد. این پانل ها امروزه به خاطر کیفیت و امنی بسیار بالا جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح سنتی محسوب می شوند.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل سرد خانه ای

درب سردخانه

حمل و نصب سریع آسان

عایق برابر سرما و گرما

مقاوم در برابر شرایط محیطی

قابل شستشوی آسان

غیر قابل اشتعال بودن

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟