مهمترین نکات در هنگام خرید سردخانه - الکتروبهمن

مهمترین نکات در هنگام خرید سردخانه - الکتروبهمن

از سردخانه ها برای نگهداری میوه ها، سبزیجات، گوشت فرآوری شده، محصولات لبنی، ادویه جات، میوه های خشک، نیشکر، حبوبات، غذاهای منجمد و محصولات دارویی استفاده می شود.

موقع خرید سردخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

سردخانه ها، سالن هایی با گنجایش بالا است، که یکی از اهداف استفاده از آن ها ذخیره سازی است.

از سردخانه ها برای نگهداری میوه ها، سبزیجات، گوشت فرآوری شده، محصولات لبنی، ادویه جات، میوه های خشک، نیشکر، حبوبات، غذاهای منجمد و محصولات دارویی استفاده می شود.

خرید سردخانه

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

در زمینه کشاورزی، مدیریت محصول بعد از برداشت آن، کاری بسیار مهم است؛ تمامی سبزیجات و میوه هایی که تولید می شوند را نمی توان به طور همزمان و به صورت تازه فروخت و همیشه مقداری از محصول باید برای فرآوری بیشتر ذخیره شود.

 تحت چنین شرایطی، سردخانه و هنر سردخانه داری، به جنبه ای جدایی ناپذیر از اصول مدیریت بعد از برداشت، بدل می شوند.

 سردخانه، پلی ارتباطی میان کشاورزان و مصرف کنندگان ایجاد می کند.

 امروزه، در ایران و سایر نقاط جهان، به دلیل سرعت بالای رشد صنعت تغذیه و صنایع وابسته به آن، تقاضای زیادی برای سردخانه ها ایجاد شده است.

 حضور فعال سردخانه ها در زنجیره تولید، تاریخ انقضا و مدت زمان لازم برای بازاریابی محصولات غذایی را افزایش داده و از تلفات بعد از برداشت محصول و زیان های ناشی از حمل و نقل اضافی آن می کاهند و با این فواید خود در دوران اوج تولید، باعث حفظ کیفیت محصولات می شوند.

خرید سردخانه بر اساس دما

ساخت سردخانه صنعتی

مقاله آموزشی: بررسی شرایط نگهداری میوه در سردخانه

سردخانه بالای صفر جهت نگهداری محصول کشاورزی، داروها و مواد لبنی و سردخانه زیر صفر بیشتر برای نگهداری گوشت سفید و قرمز از جمله، مرغ و ماهی و گوشت گوسفند استفاده می ‌شود. به ‌منظور سرد کردن سریع مواد غذایی از تونل اجماد و برای نگهداری بستنی از سردخانه بستنی استفاده می شود.

اندازه

برای نگهداری و ذخیره مواد خوراکی و کشاورزی، دارو و مواد فساد پذیر در حجم زیاد از سردخانه بزرگ صنعتی استفاده می شود. سردخانه کانکسی گزینه مناسب برای استفاده از سردخانه در یک مکان باز است. سردخانه اتاقکی برای  نگهداری از اغذیه و مواد خوراکی برای مراکز تفریحی مثل هتل ها استفاده می شود.

خرید سیستم سردکننده بر اساس نوع جو

برای ذخیره بعضی مواد که نیاز به شرایط ویژه اتمسفری دارند از سردخانه کنترل جو استفاده می شود. سردخانه معمولی برای نگهداری مواد خوراکی و کنترل رطوبت هوا و دمای محیطی از سردخانه های معمولی استفاده می شود.

قیمت سردخانه

آگاهی از هزینه ‌های نسبی و قیمت سردخانه می‌ تواند در زمینه خرید سردخانه مناسب کمک فراوانی به شما کنند عوامل متعددی نظیر ابعاد سردخانه، دمای نگهداری، نوع و برند کمپرسور سردخانه، برق مصرفی، تابلو برق، سایز و نوع درب سردخانه، برند دمنده و کندانسور و دقت و کیفیت نصب و راه ‌اندازی در قیمت نهایی سردخانه تاثیر گذار هستند.

ویژگی سردخانه:

خرید سردخانه کانکسی

مقاله آموزشی: بررسی درب سردخانه و انواع آن

دما: اساسی ترین ویژگی هر سردخانه است. نگهداری در سرما در اصل کاهش دمای محصول در حداقل زمان ممکن و ثابت نگه داشتن آن در دمای تعیین شده برای محصولات مختلف طی زمان نگهداری است.

در سردخانه های زیر صفر دمای مطمئن برای ممانعت از رشد همه MO ها حداقل  -c 18 است که برای حفظ کیفیت و ممانعت از تغییرات نامطلوب شیمیایی و بیوشیمیایی درجه حرارت فریزهای صنعتی برای نگهداری دراز مدت مواد غذایی بین  -c 25الی -c 30 است.

رطوبت نسبی: رطوبت نسبی، مقدار رطوبت موجود در واحد حجم هوا نسبت به مقدار رطوبتی است که در همان دما هوا را اشباع می کند.

رطوبت نسبی، اهمیت زیادی در حفظ کیفیت محصول و زمان ماندگاری آن در سردخانه دارد. اگر رطوبت نسبی محیط زیاد باشد این رطوبت اضافی به صورت قطرات آب بر روی محصولات خواهند نشست و یا افزایش رطوبت در سط محصول امکان رشد MO ها به خصوص کپک ها افزایش پیدا می کند.

نور: انبارهای نگهداری مواد غذایی باید از تابش نور مستقیم خورشید در امان باشند. 

تجهیزات تولید و توزیع سرما:

کمپرسور (compressor)

کندانسور (condenser)

اواپراتور (evaprator)

ظروف محتوی مواد مبرد

پمپ ها و وسایل مربوطه

مقاله آموزشی: آشنایی با انواع گازهای مبرد

عوامل موثر بر قیمت سردخانه

قیمت سردخانه می ‌تواند تحت تاثیر عوامل گوناگونی تغییر کند. 

هزینه اهداث سردخانه

ابعاد سردخانه

متناسب با شکل و ابعاد سردخانه میزان هزینه تغییر می کند. فرض کنید می‌خواهید یک سردخانه ۳۰۰۰ تنی احداث کنید و به شما دو پیشنهاد داده می‌شود.

1)احداث یک سردخانه یک اتاقه ۳۰۰۰ تنی

2)احداث یک سردخانه ۱۰ اتاقه ۳۰۰ تنی

برای انجام محاسبه قیمت سردخانه احتیاج به دانستن قیمت سیستم برودتی، ساندویچ پانل، فلاشینگ نهایی، عایق و کف سازی، درب و بدنه است. ولی اگر تمرکز را بر روی ابعاد بگذاریم می ‌توان دریافت که هزینه ساخت یک سردخانه تک اتاقه خیلی کمتر از یک سردخانه با همان ابعاد اما ۱۰ اتاق است.

تابلو برق

تجهیزات به کار رفته در تابلو برق ‌ها یکسان نبوده است و متفاوت است به طور مثال تفاوت برند کنتاکتورها می‌تواند باعث تفاوت قیمت شود.

درب سردخانه

سردخانه ‌ها دو نوع درب لولایی و کشویی دارند. میزان هدر رفت دما در درب‌های کشویی کمتر از درب‌ های لولایی است و به همین خاطر میزان برق مصرفی را کاهش می ‌دهد. نوع درب بر قیمت سردخانه موثر است.

کمپرسور

کمپرسورها از اجزای جدایی ناپذیر در سردخانه ‌ها بوده است که در برندها و مدل‌ های گوناگونی تولید می ‌شوند. هر کمپرسور ویژگی‌ های خاص خود را دارد که باعث تمایز قیمتش با سایر کمپرسورها می‌ شود. قیمت سردخانه در صورتی که از کمپرسور خوشنامی استفاده کند به مراتب بیشتر از قیمت سردخانه با کمپرسور معمولی است.

مقاله آموزشی: معرفی انواع یخچال نوشیدنی به همراه ویژگی آن

شیرآلات و کنترل آلات

هزینه شیرآلات بستگی به نوع برند دارد. ولی به صورت کلی بر هزینه ساخت سردخانه تاثیر چندانی ندارد.

اواپراتور و کندانسور

این دو دستگاه مانند کمپرسور بوده است و مرکز یک سیستم تراکمی هستند. این دستگاه ها قابل جداسازی از سردخانه ‌های فریونی نبوده و انتخاب آن در قیمت سردخانه موثر است.

نصب و راه اندازی

هر شخصی با خرید لوازم سردخانه قادر به نصب و راه اندازی آن نیست. برای این کار به افراد متخصص و متبحر نیاز است. بهتر است در این مورد توجه را بر مهارت شخص مورد نظر بگذارید. هر چه میزان مهارت شخص بالاتر باشد کیفیت کار شما بیشتر خواهد بود.

برآورد هزینه های ساخت سردخانه صنعتی هزینه تجهیزات سردخانه زیر صفر بیشتر از بالای صفر می شود. برای ساخت سردخانه صنعتی ثابت نیاز به زمین، محوطه سازی، احداث سوله سردخانه، خرید و نصب تجهیزات سردخانه ای و وسایل آزمایشگاهی، وسایل حمل و نقل در سردخانه، تجهیزات اداری و کارگاهی و هزینه های تامین نیروی انسانی را دارید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم1
مخالفم0
علی  (سه شنبه 7 دی 1400)
خرید سردخانه کانکسی از الکتروبهمن واقعا به صرفه است
پرسش
موافقم1
مخالفم0
حسن  (سه شنبه 7 دی 1400)
هزینه های ساخت سردخانه صنعتی در الکتروبهمن خیلی مناسبه . خسته نباشید
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟