آشنایی با یخچال و فریزر صنعتی و انواع آن - الکتروبهمن

آشنایی با یخچال و فریزر صنعتی و انواع آن - الکتروبهمن

آشنایی با یخچال و فریزر صنعتی و انواع آن - الکتروبهمن

یخچال صنعتی یا یخچال بالای صفر، با استفاده از مکانیسم ماشین های برودتی، دما را پایین آورده و فضا را سرد می ‌کند تا مواد غذایی فاسد شدنی برای مدت زمان بیشتری سالم و تازه بمانند.

آشنایی با یخچال صنعتی و فریزر صنعتی

یخچال صنعتی چیست؟

یخچال صنعتی یا یخچال بالای صفر، با استفاده از مکانیسم ماشین های برودتی، دما را پایین آورده و فضا را سرد می ‌کند تا مواد غذایی فاسد شدنی برای مدت زمان بیشتری سالم و تازه بمانند. چون از این یخچال بیشتر در رستوران ‌ها استفاده می‌ شود، به آن یخچال رستورانی هم گفته می ‌شود. یخچال های صنعتی در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید و عرضه شده و شما باید با توجه به متراژ فضا و حجم کار خود، یخچال مناسب را انتخاب کنید.

یخچال و فریزر صنعتی مصرف انرژی بیشتری نسبت به مدل ‌های خانگی دارند. چون آن ‌ها را با اجزایی مثل اپراتور و فن های خنک کننده، گرم کننده های ضد برفک و کمپرسورهای با کارایی بالا طراحی می ‌کنند. ولی با این حال یخچال های صنعتی برای آشپزخانه های صنعتی بسیار با صرفه هستند و البته ضامن حفظ کیفیت مواد غذایی خواهند بود.

مقاله آموزشی: دلیل استفاده از سردخانه ها 

قیمت یخچال صنعتی

یخچال های بزرگ و یخچال صنعتی، هوای گرم را به بیرون از محیط نگهداری مواد غذایی انتقال می‌ دهند و از این طریق دمای داخل یخچال پایین نگه داشته می ‌شود. اندازه این قبیل یخچال صنعتی با استانداردهای خانگی فرق دارد و متناسب با موارد استفاده ای که دارند، تولید و عرضه می شوند. یخچال ها و فریزرهای غیرخانگی (صنعتی) اعم از یخچال فروشگاهی، یخچال ایستاده، یخچال سوپر مارکتی، شیشه خم، فریزر خوابیده، صندوقی، فریزر ایستاده، پرده هوا و. . . با استانداردهای روز در کشور ساخته می  شوند. 

کارکرد یخچال صنعتی:

مبرد مایع:

که وظیفه‌ی آن جذب گرمای داخل یخچال و دفع آن به محیط خارجی است.

کمپرسور:

برای کنترل جریان مبرد. کار کمپرسور به این ترتیب است که مبرد بخار شده را گرفته، متراکم می ‌کند و فشار آن را می ‌افزاید و بخار گرم و متراکم را به کندانسور هدایت می ‌کند.

کندانسور:

در قسمت خارجی یخچال قرار می‌ گیرد. بخار گرم و پرفشار هنگام رویارویی با هوای سرد در کندانسور به مایع پرفشار تبدیل می‌ شود.

اواپراتور:

که در قسمت داخلی یخچال قرار می ‌گیرد، کار آن خنک ‌سازی مبرد و جذب حرارت آن است.

شیر انبساط:

که قبل از اواپراتور نصب می ‌شود و از طریق کاهش فشار مبرد باعث تبخیر آن می ‌شود.

مقاله آموزشی: بررسی شرایط نگهداری میوه در سردخانه

دسته بندی یخچال ها

خرید یخچال صنعتی

یخچال‌ های خانگی که در منازل و مکان ‌های کوچک و کم ‌جمعیت قابل استفاده هستند. یخچال‌ های تجاری مثل یخچال ‌هایی که در فروشگاه‌ ها، رستوران ‌ها و هتل ‌ها یافت می ‌شوند. یخچال ‌های صنعتی که در حالت کلی از یخچال‌ های تجاری بزرگ ‌تر هستند. یخچال‌ های حمل و نقل که شامل ماشین ‌های یخچال ‌دار و کابین ‌های یخچالی حمل بار دریایی است.

انواع یخچال صنعتی

از یخچال و فریز صنعتی کوتاه و بلند در رستوران ها، آشپزخانه های صنعتی، هتل ها، فود کورت ها، فست فود ها، کافی شاپ ها، مغازه ها و فروشگاه های زنجیره ای برای سرد نگه داشتن مواد غذایی استفاده می شود. این دستگاه ‌های صنعتی انواع مختلفی دارند و مشتریان با توجه به ظرفیت فضا و حجم کار، یخچال مورد نظر خود را تهیه می ‌کنند. این یخچال ها معمولا به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

یخچال صنعتی ایستاده (عمودی)

یخچال صنعتی کابینتی (صندوقی)

یخچال صنعتی ایستاده (عمودی)

یخچال های ایستاده و عمودی در انواع مختلف با سایز ها و ارتفاع های مختلف موجود هستند. این یخچال های صنعتی ایستاده می‌ توانند طبق سفارش تک درب یا دو درب یا حتی سه درب باشند. از انواع یخچال ایستاده با درب شیشه ای، یخچال ایستاده شیشه تلویزیونی است که مناسب برای استفاده در قنادی ها ، شیرینی فروشی ها و کیک فروشی ها است.

یخچال های عمودی از لحاظ جنس درب به دو مدل تقسیم می شوند. درب یخچال ایستاده می ‌تواند از جنس فولاد ضد زنگ و یا شیشه باشد. مدل هایی که درب آن ها از جنس فولاد ضد زنگ هستند به این دلیل که نسبت به ضربه مقاوم هستند و دارای طول عمر بیشتری هستند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. یخچال ویترینی ایستاده درب شیشه ای هستند اجازه می دهند محصولات درون یخچال بدون باز کردن درب یخچال قابل مشاهده باشند.

این مدل مناسب فروشگاه ‌هایی است که لازم است مواد غذایی درون یخچال دیده شود. یخچال ویترینی ایستاده درب شیشه ای در قنادی ها ، شیرینی فروشی ها و کیک فروشی ها استفاده می ‌شود.

یخچال صنعتی کابینتی (صندوقی)

یخچال های کابینتی علاوه بر قفسه، کشو دارند. بیشترین دلیل انتخاب یخچال صنعتی مدل کابینتی مشکل کمبود فضا است. کشو به یخچال امکان را می‌دهد که فضای بیشتری را برای نگهداری مواد غذایی ارائه کند. اگر هم به کابینت و هم به یخچال احتیاج دارید و جایی برای هر دوی آن ها به صورت جداگانه ندارید یخچال های کابینتی انتخاب مناسبی برای شما هستند.

از نظر جنس درب، یخچال های کابینتی به دو گروه یخچال کابینتی درب استیل و یخچال کابینتی درب شیشه دار تقسیم می‌ شوند. با توجه به اندازه فضای آشپزخانه رستوران یا کافی شاپ، این نوع یخچال در انواع ۲ درب تا ۶ درب و ۴ کشو تا ۹ کشو موجود است.

یخچال ویترینی مکعبی همان یخچال ویترینی است که شکلی مکعبی دارد و با ارتفاع های کوتاه ‌تر تولید می ‌شود. یخچال ویترینی مکعبی در فست فود ها، قنادی ها و رستوران ها استفاده می‌ شود. این یخچال صنعتی برای نگهداری گوشت منجمد کاربرد دارد. یخچال صنعتی خوابیده نوع دیگری از یخچال فریزر صنعتی است. این مدل را حتما در قسمت های مختلف فروشگاه های بزرگ دیده ‌اید. سوپر مارکت ‌های کوچک برای نگهداری بستنی و مواد آب شدنی از مدل خوابیده استفاده می ‌کنند.

یخچال صنعتی زیر پیشخوان

یخچال و فریزر زیر پیشخوان را می توان در آشپزخانه استفاده کرد برای نگهداری مواد تشکیل دهنده کوچک برای نگهداری مواد غذایی و حتی برای آماده سازی غذا و آبکاری که می توان آن را در زیر پیشخوان در نوار رستوران قرار داد. این یخچال ها، مدل هایی با درب های فولادی ضد زنگ یا درب های شیشه ای موجود هستند.

مورد استفاده برای غذاهای میان وعده و مواد غذایی بسته بندی شده، نوشیدنی ها است. این یخچال ها، بهترین گزینه برای تریاها، کافه های رستوران، کافه ها، دفاتر، اتاق های استراحت است.

یخچال های صنعتی نوشیدنی

مشابه یخچال زیر پیشخوان هستند، دارای یک خنک کننده پشتی است که توسط میله ها برای سرما دادن به نوشیدنی ها و نوشابه ها و بطری های آب و ... استفاده می شود. این گزینه ها حداکثر دارای دو یا سه بخش هستند، شما می توانید مدل هایی را با یک بخش یا چهار بخش پیدا کنید.

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

قیمت یخچال صنعتی

خرید یخچال فریزر صنعتی

برای مشخص شدن قیمت یخچال صنعتی اول باید نوع یخچال و ظرفیت آن مشخص شود. به طور مثال قیمت یخچال صنعتی ایستاده با یخچال صنعتی کبابی فرق داشته و قیمت یخچال صنعتی ایستاده تک درب با مدل دو درب خود تفاوت دارد. برای تعیین قیمت نهایی باید به متریال ساخت توجه کرد. مثلا نحوه ساخت یخچال ایستاده صنعتی با یخچال صنعتی کابینتی متفاوت است و برای ساخت هر کدام متریال خاصی استفاده می شود که در قیمت نهایی تفاوت زیادی ایجاد می‌ کند.

نحوه طراحی و ساخت یخچال صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال مکانیزم سیستم ‌های برودتی استفاده شده در یخچال صنعتی کبابی با مکانیزم برودتی یخچال صنعتی فروشگاهی فرق دارد. پس نحوه طراحی و ساخت یخچال ها حائز اهمیت است. اگر ساخت یخچال صنعتی مهندسی شده نباشد، دستگاه دچار مشکلاتی مانند ایجاد برفک، کارایی پایین، مصرف برق بالا و … خواهد شد.

فریزر صنعتی چیست؟

خرید فریزر صنعتی

فریزر های صنعتی مانند یخچال صنعتی است. با این تفاوت که ترموستات آن برای دمای پایین ‌تری تنظیم می‌ شود. به فریزر صنعتی، یخچال زیر صفر گفته می ‌شود. فریزر صنعتی یکی از ضروری ‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی رستوران ها، فست فود ها و هتل ها است. این دستگاه در لبنیاتی‌ ها، سوپرمارکت‌ ها و فروشگاه های زنجیره ای کاربرد دارد. فریزر صنعتی مواد غذایی منجمد مثل گوشت، مرغ، ماهی، بستنی، صیفی جات و … را سالم و تازه نگه می ‌دارد. دمای محیط داخلی این دستگاه بیش از -۲۰ درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند تا بتواند مواد درون خود را به مدت زیادی در حالت منجمد نگه دارد.

بهتر است که در این دستگاه از گاز مبردی استفاده شود که دمای تبخیر آن پایین ‌تر باشد (مثل گاز فریون ۱۲). در فریزرهای پر قدرت از فن برای خنک ‌کردن کمپرسور و کندانسور استفاده می ‌شود. دمای فریزرها باید از  °۱۴- سلسیوس سردتر باشد تا به مواد غذایی آسیب نرسد. بیشتر فریزرهای خانگی دمای تنظیمی از °۱۴- تا °۲۵- درجه سلسیوس دارند. برای فریزرهای نگهداری بستنی از مبرد R22 که تا دمای °۱۴- سلسیوس سرما تولید می ‌کنند، استفاده می ‌شود.

انواع فریزر صنعتی

خرید سردحانه

فریزر صنعتی مانند یخچال صنعتی، باتوجه به مثراژ فضای کاری و حجم مواد غذایی مورد مصرف انتخاب می شود. این دستگاه از مهم‌ ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای نگهداری مواد و خوراکی‌ های فاسد شدنی است. فریزر و یخچال صنعتی در مراکز تهیه غذا مثل رستوران ‌ها، کبابی ‌ها، کترینگ ‌ها، فست فودها و کافی شاپ ‌ها، آشپزخانه های صنعتی، هتل ها، اداره ها و فود کورت ها کاربرد دارد.

فروشگاه ‌های بزرگ، مرغ فروشی ‌ها، سوپر پروتئینی ها، قصابی‌ ها و حتی شیرینی فروشی ‌ها به این وسیله برای نگهداری مواد خود نیاز دارند. یخچال صنعتی و یا فریزر صنعتی انواع مختلفی دارد تا بتواند پاسخگوی نیازهای متنوع مشتریان باشد. 

فریزر صنعتی ایستاده:

فریزر صنعتی ایستاده برای نگهداری مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی و ... استفاده می ‌شود. این فریزر در رستوران ها، آشپزخانه های صنعتی، فست فودی ها، هتل ها، فروشگاه ها، قنادی ها، شیرینی فروشی ها و کیک فروشی ها و ... کاربرد دارد. یخچال فریزر صنعتی ایستاده انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها مدل تک درب، دو درب و سه درب است.

این یخچال به صورت ۴ درب و ۶ درب تولید و عرضه می‌ شوند. فریزر ایستاده صنعتی در مدل ها و ظرفیت های مختلفی تولید می ‌شوند، شما در انتخاب و خرید یخچال فریزر مورد نظر خود محدودیتی نخواهید داشت. این فریزرها و یخچال های ایستاده عمری طولانی دارند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

فریزر صنعتی صندوقی:

فریزر صنعتی صندوقی در فروشگاه های زنجیره ای، قنادی ها، رستوران ها، فست فودها، بستنی فروشی ها، سوپرمارکت ها و هایپر مارکت ها کاربرد بسیاری دارد. فریزر صندوقی می‌تواند ۲ درب، ۴ درب و یا ۶ درب باشد. درب این فریزرها از جنس استیل و یا شیشه هستند. درب شیشه ای  فریزر صندوقی می‌تواند صاف و یا محدب باشد.

شما می توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود مدل و تعداد درب های این فریزر را انتخاب کنید. از دلایل محبوبیت این محصول، می‌توان به طراحی مناسب آن اشاره کرد که فضای زیادی را اشغال نکرده و برای مغازه های کوچک مناسب است. استفاده از این فریزر برای مغازه داران و مشتریان بسیار ساده است.

مقاله آموزشی: ساندویچ پانل چیست؟

قیمت فریزر صنعتی

قیمت فریزر صنعتی

قیمت فریزر صنعتی به عوامل مختلفی مانند مدل، ظرفیت، متریال ساخت و قطعات، برند و نحوه طراحی وابسته است. برندهای مختلف برای ساخت و تولید فریزر صنعتی مواد اولیه و قطعات مختلفی را استفاده می‌ کنند، به همین دلیل قیمت نهایی این محصول متفاوت است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟