آشنایی با انواع سردخانه بستنی - الکتروبهمن

آشنایی با انواع سردخانه بستنی - الکتروبهمن

بستنی را می ‌توان یکی از مناسب ‌ترین خوراکی ‌های فصل های گرم سال به ویژه تابستان در نظر گرفت. برای نگهداری این محصول در شکل و کیفیت اصلی نیاز به تجهیزاتی داریم که دمای مورد نیاز بستنی را بتواند تولید کند.

آشنایی با انواع سردخانه بستنی

سردخانه بستنی

بستنی را می ‌توان یکی از مناسب ‌ترین خوراکی ‌های فصل های گرم سال به ویژه تابستان در نظر گرفت. برای نگهداری این محصول در شکل و کیفیت اصلی نیاز به تجهیزاتی داریم که دمای مورد نیاز بستنی را بتواند تولید کند. دمای مورد نیاز برای نگهداری بستنی -۱۸ درجه سانتی گراد است این میزان دما موجب می ‌شود که بستنی شکل و کیفیت اصلی خود را حفظ کند. اصولا بستنی به دلیل داشتن چربی و خامه، نیاز به دمای پایینی دارد تا بتواند شکل و آن حالت نرمی خود را حفظ کند. اصولا از تجهیزات سرمایشی با کمپرسورهای دو مرحله‌ای برای این منظور استفاده می ‌شود. 

طراحی و ساخت سردخانه بستنی

در حال حاضر ما برای نگهداری بستنی به تجهیزاتی نیاز داریم که توانایی تولید دمای -۱۵  تا -۳۶ درجه سانتی‌ گراد را داشته باشند. این دما بر اساس نوع بستنی که می‌خواهیم در این تجهیزات نگهداری کنیم متفاوت خواهد بود. این در صورتی است که در گذشته برای نگهداری بستنی از دمای نزدیک به صفر استفاده می ‌شده است.

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

کمپرسور دو مرحله ای 

کمپرسور قلب هر سیستم تراکمی ایجاد سرما است و شروع کننده سیکل برودت و محرک گاز مبرد است. در سیستم ‏های برودتی که دمای تبخیر پایینی دارند به دلیل افزایش نسبت تراکم، دمای دیسارژ کمپرسور فوق‏ال عاده افزایش یافته و توان مصرفی کمپرسور افزایش پیدا می کند به همین خاطر در دماهای تبخیر پایین باید از تراکم دو مرحله‏ ای استفاده کرد.

بعضی از مشخصات فنی کمپرسور دو مرحله ای

عملکرد با گاز R22 و R507A و R407A و روغن پلی ال استر

طراحی به صورت 4 و 6 سیلندر و در نتیجه آن کاهش لرزش و صدای

دارای سیستم حفظت حرارتی موتور

کمپرسور دو مرحله با چه گاز هایی کار می کند؟

این کمپرسورها به صورت عمده برای کار در دماهای تبخیر پایین با مبردهای R22 ،  R404A و R507 طراحی شده اند. مهم ترین مزیت این کمپرسورها این است که در صورت کارکرد با مبرد R404A امکان کاهش دمای اواپراتور تا -60°C وجود دارد.

نحوه عملکرد سرخانه بستنی

کاربرد سردخانه بستنی

انجماد بستنی در یک فرآیند اولیه، انجماد دینامیکی نامیده می شود که در آن مخلوط بستنی هم زمان با اختلاط هوا تحریک شود. این مهم ترین مرحله فرآیند تولید بستنی است، تشکیل بلورهای یخ فقط در این مرحله انجام می شود. در طی این فرآیند، پراکندگی حباب های هوا و بازآرایی گلوله های چربی صورت می گیرد.

فرآیند انجماد اولیه یا انجماد دینامیکی در مبدل حرارتی یا فریزر سطح خرد شده انجام می شود. انجماد یا سخت شدن استاتیک در جایی انجام می شود که محیط دمای بسیار پایین حفظ شود. در فرآیند سخت شدن، بستنی معمولا تا 18- درجه سانتی گراد یا در حالت ایده آل تا 25- تا 30- درجه سانتی گراد سفت می شود.

مقاله آموزشی: آشنایی با یخچال صنعتی و فریزر صنعتی

سردخانه ‌های بستنی به دو نوع تقسیم می شوند:

سردخانه بستنی ثابت 

سردخانه بستنی متحرک 

سردخانه ‌های بستنی ثابت و متحرک

برای ساخت و تولید بستنی در کارخانه ‌ها و کارگاه ‌ها از سردخانه بستنی ثابت استفاده می ‌شود، ولی برای پخش بستنی از سردخانه بستنی متحرک استفاده می ‌شود. این نوع از تجهیزات به راحتی قابلیت نصب روی نیسان، وانت، تریلر و کامیونت را دارند. این تجهیزات نصب شده روی ماشین‌ ها وظیفه پخش محصولات از کارخانه تا محل ‌های فروش را بر عهده دارند. استفاده از این تجهیزات موجب می ‌شود که بستنی در همان شکل و کیفیت اصلی خود تا محل فروش حفظ کند که باعث افزایش میزان رضایت مشتری و سود بیشتر تولید کننده خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده سردخانه بستنی 

کمپرسور 

مهم ترین بخش سردخانه کمپرسور است کمپرسور قلب متحرک سیکل های تبرید به حساب می آید وظیفه کمپرسورها فشرده سازی گاز مورد نیاز سردخانه می باشد کمپرسورهای که در سردخانه مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است هرمتیک یا سمی هرمتیک باشند. انتخاب نوع موتور روی ظرفیت سرمایشی سردخانه و گنجایش آن تاثیر می‌گذارد.

 کندانسور 

 کندانسور سردخانه یکی از مجموعه کامل چیلر سردخانه ای میباشد که بین کمپرسور و شیر انبساط چیلر قرار میگیرد و وظیفه آن تغییر حالت مبرد گازی به مبرد مایع میباشد . در واقع کندانسور سردخانه، یک نوع مبدل حرارتی است که با خنک کردن مبرد توسط آب یا هوا باعث تغییر فاز مبرد از حالت گاز به مایع می شود تا سیکل تبرید تراکمی ادامه یابد.

کندانسور که گاز گرم شده ناشی از فعالیت کمپرسور را خنک سازی می ‌کند این گاز نسبت به گازهای دیگر مثل فرئون خطرات زیست محیطی کمتری در پی خواهد داشت و به راحتی می‌تواند تا 20 سال اینده بدون هیچ‌ گونه مشکلی درون سیستم مورد استفاده قرار گیرد.

 اواپراتور 

 سیستم خنک کننده سردخانه دارای چهار بخش می باشد که شمال یونیت اوپراتور و یونیت کندانسور بوده و از کمپرسور و شیر انبساط تشکیل می شود. که در یک مدار بسته ماده می برد بین این چهار بخش با لوله کشی به چرخش درآمده و عمل خنکسازی هوای درون سردخانه را انجام می دهد. کمپرسور به همراه یونیت کندانسور در بیرون از سردخانه و بر روی یک شاسی جاسازی شده و مانند شکل زیر ماده مبرد (گاز فریون) بین این اجزا به گردش در می آید تا هوای درون سردخانه توسط اواپراتور سرد شود.

اوپراتور یا دمنده ی هوا به منظور خنک کردن اتاق های سردخانه به کار می رود. وظیفه ی اوپراتور این است که باید گاز سرد شده توسط کمپرسور و شیر انبساط را گرفته و آن را در اتاق پخش کند تا اتاق سرد شود.

شیرآلات 

شیرآلات ارتباطی وظیفه انتقال گازهای موجود به قسمت ‌های مختلف سیستم خنک‌ سازی را بر عهده دارد.

آیس بانک صنعتی 

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای ذخیره و نگهداری انرژی سرمایی در ساعات اوج مصرف، آیس بانک ‌ها هستند شما به وسیله این تجهیزات می ‌توانید به راحتی در ساعت پیک مصرف ذخیره یخ مورد نیاز خود را داشته باشید. از این تجهیزات برای سیستم ‌هایی مناسب خواهد بود که کمپرسور باید به صورت شیفتی کار کند. این تجهیزات با تولید و ذخیره یخ انرژی مورد نیاز را ذخیره می‌ کند تا در زمان مورد نیاز بتوان از آن استفاده کرد.

مقاله آموزشی: استفاده از سردخانه چه اهمیتی دارد؟

طراحی و ساخت سردخانه بستنی

خرید سردخانه بستنی

شما باید با توجه به دکوراسیون محل مورد نظر و ظرفیت، قابلیت‌ های مورد انتظار و غیره سفارش ساخت وسیله نگهداری بستنی خود را بدهید. آنچه بیشتر از همه در کیفیت نهایی وسیله سرمایشی اثر می‌ گذارد، پنل و قطعات سرمایشی محصول خواهد بود. 

هزینه سردخانه بستنی

هزینه سردخانه بستنی

هزینه ساخت این تجهیزات به مواردی مانند قطعات مورد استفاده، دمای مورد نظر، کیفیت نهایی محصول، برند تولید کننده، سایز و ابعاد محصول و غیره بستگی دارد. به طبع هر چه کیفیت قطعات مورد استفاده در این وسیله سرمایشی بیشتر باشد باید انتظار قیمت بالاتری را داشت. 

مقاله آموزشی: موقع خرید سردخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب سردخانه بستنی

شما قبل از خرید نیاز دارید که از اندازه و ابعاد وسیله سرمایشی مورد نظر اطلاع کامل داشته باشید. شما عموما قابلیت نگهداری همه گونه بستنی در این سردخانه ‌های بستنی را خواهید داشت و نیازی به نگرانی در رابطه با کیفیت نگهداری بستنی وجود نخواهد داشت. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟