آشنایی با سردخانه خرما - اصول نگهداری خرما - الکترو بهمن

آشنایی با سردخانه خرما - اصول نگهداری خرما - الکترو بهمن

آشنایی با سردخانه خرما - اصول نگهداری خرما - الکترو بهمن

سردخانه های ذخیره ی مواد غذایی مدل های مختلفی دارند که با توجه به حجم محصول باید بهترین مکان جهت انبارسازی تعیین گردد.

آشنایی با سردخانه خرما

سردخانه های ذخیره ی مواد غذایی مدل های مختلفی دارند که با توجه به حجم محصول باید بهترین مکان جهت انبارسازی تعیین گردد. علاوه بر امکان انبار کردن خرما در انواع سردخانه های بزرگ و صنعتی یا حتی سردخانه کوچک، می توان از سردخانه های کانکسی برای حمل آن به نقاط دور نیز استفاده کرد.

مقاله آموزشی: چگونه قیمت یک سردخانه را محاسبه کنیم؟

سردخانه خرما

چرا برای نگهداری خرما از سردخانه استفاده می شود؟

برای سرد نگه ‌داشتن محصولات باغی در سردخانه دما را کاهش می دهند، فعالیت میکروارگانیسم های تجزیه کننده را کمتر ساخته و روند خرابی را آهسته تر می ‌کند. این اقدام باعث تازه نگه‌ داشتن خرما و دیگر محصولات باغی، حتی با گذشت چندین ماه بعد از چیدن آن می گردد.

همینطور به تدریج با از بین رفتن رطوبت، محصول خشک و چروکیده می شود که به دلیل نداشتن کیفیت و طراوت ظاهری، مورد پسند مشتریان نمی باشد. به علاوه برای صادرات محصولاتی همچون خرما، استانداردهای بین المللی بر مبنای سردسازی اصولی وجود دارد.

به چه شکل از محصول خرما در سردخانه ها نگهداری می شود؟

در کلیه سردخانه های مواد غذایی باید پارامترهای محیطی بر اساس مقادیر استاندارد تنظیم و به طور مداوم کنترل شوند. محیط انبارسازی خرما باید ضدعفونی و عاری از حشرات شده باشد. برای جلوگیری از تبادل گرمایی، دیواره ها و کف سردخانه نیاز به عایق بندی دارد. در صورت صادراتی بودن محصول رعایت ضوابط و استانداردهای بین المللی لازم است.

مقاله آموزشی: اصول چیدمان مواد غذایی در سالن سردخانه 

دمای استاندارد سردخانه خرما

دمای نگهداری خرما

رنج دمایی ایده آل برای نگهداری خرما در سردخانه در بازه 5- تا 5+ قرار دارد. دمای سردخانه باید تحت کنترل باشد و تغییرات دمایی خارج از محدوده ی مناسب نگهداری، می تواند باعث خرابی محصول بشود. اگر دمای سردخانه از 5 درجه سانتی ‌گراد بالاتر برود، احتمال خراب شدن و بروز آفت در خرما افزایش می یابد. کاهش دما به زیر 5- درجه نیز باعث سرمازدگی و آسیب به بافت میوه می گردد. در کل هرگونه تغییر در طعم، رنگ و کیفیت محصول باعث افت قیمت در بازار می شود.

تهویه مناسب برای سردخانه خرما

یکی از اصلی ‌ترین دلایل موثر در نگهداری درست خرما به مدت طولانی، ایجاد تهویه مناسب در سردخانه است. سرعت بهینه جریان هوای خنک در میان قفسه ها و محصولات بسته بندی شده، شرایط دمایی را در تمام نقاط یکنواخت می کند و باعث ایجاد شرایط پایدار در سردخانه می گردد. همین کار از تغییرات دمایی و اثرات آن بر محصول خرما جلوگیری می کند.

یکی از اصولی ترین پارامترهای مهم قابل کنترل در سردخانه خرما رطوبت نسبی می باشد که جلوگیری از خشک شدن محصول در گذر زمان می شود. رطوبت نسبی بهینه برای انبار خرما در سردخانه 85 درصد است.

مقاله آموزشی: آشنایی با سردخانه کانکسی و انواع آن

اصول چیدن محصول در سردخانه

یکی از دلایل عمده ی تلف شدن محصولات در سردخانه بخصوص در زمان کوتاه، چیدمان غیراصولی و عدم رعایت فاصله گذاری صحیح می باشد. قرارگرفتن مناسب محصولات در باکس پالت ها برای جلوگیری از آسیب فیزیکی به بافت نرم خرما، کاهش سرعت سردسازی و مانع از گردش هوای خنک لازم است. به همین خاطر حتی اگر محصول شما در بهترین و مجهزترین سردخانه های موجود انبار بشود، در صورت بی توجهی به چینش درست، کیفیت خود را تا زمان مقرر حفظ نخواهد کرد.

زمان نگهداری در سردخانه خرما

دوره ی نگهداری خرما در سردخانه براساس شرایط بازار، زمان برداشت آن و فاصله با بازار مصرف امکان دارد کوتاه یا خیلی طولانی باشد. هر محصول گیاهی را تا زمان مشخصی می توان در سردخانه ها انبار کرد و با گذشتن از این زمان، نه تنها به سود و اهداف حاصل از انبار کردن خرما نمی رسیم بلکه نگهداری در سردخانه وارونه عمل خواهد کرد. بازه زمانی 30 تا 60 روز زمان مناسبی برای نگهداری خرما در سردخانه است.

مقاله آموزشی: آشنایی با انواع سردخانه بستنی

نکات کلیدی برای نگهداری خرما در سردخانه

خرید سردخانه خرما

خرما مدل های مختلفی دارد که به دو شکل خشک و تر در بازار هستند. هر مدل خاص از این محصول شرایط نگهداری متفاوتی را می طلبد که در سردخانه های خرما قابل اجرا و پایش هست. بهترین کار این است که در ساعات اولیه ی صبح برداشت خرما انجام شود تا دمای اولیه ی کمتری داشته باشد. چون هر چقدر تفاوت دمایی با شرایط نگهداری در سردخانه کمتر باشد، مرغوبیت محصول بیشتر حفظ می شود. معمولاً خرماهایی که نرمتر هستند بیشتر از خرماهای خشک و نیمه خشک در سردخانه نگهداری می شوند. 

وقتی خرما رنگ کهربایی نزدیک به قهو ه ای دارد باید چیده و به سردخانه منتقل شود. رطوبت مناسب برای ذخیره سازی محصول بین 10 تا 15 درصد می باشد. اگر این مقدار بیش از 20 درصد بود باید قبل از انبار کردن اقدام به رطوبت گیری شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
غلام  (چهارشنبه 8 دی 1400)
سلام. مقاله کاملی در مورد دمای نگهداری خرما نوشتید عالی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فرحی  (چهارشنبه 8 دی 1400)
خیلی مفید و کاربردی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
حدیدی  (چهارشنبه 8 دی 1400)
بسیار آموزنده بود با شرایط نگهداری خرما در سردخانه آشنا شدیم
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟