بررسی شیر اطمینان سردخانه - کاربرد و مزایای آن - الکتروبهمن

بررسی شیر اطمینان سردخانه - کاربرد و مزایای آن - الکتروبهمن

بررسی شیر اطمینان سردخانه - کاربرد و مزایای آن - الکتروبهمن

شیر اطمینان وظیفه کنترل کامل و هماهنگی فشار را بر عهده دارد. اگر سیستم دچار فشار غیر مجاز شد، شیر اطمینان اجازه ورود این فشار را نداده و از سیستم در برابر این مشکل محافظت می کند.

بررسی شیر اطمینان سردخانه

در سردخانه ها برای ایجاد عملیات خنک سازی از سیکل تبرید استفاده می شود و در این سیکل دما تا میزان ثابت و مطلوب برای نگهداری از مواد غذایی پایین می‌آید. در این سیستم شیر اطمینان وظیفه کنترل کامل و هماهنگی فشار را بر عهده دارد. اگر سیستم دچار فشار غیر مجاز شد، شیر اطمینان اجازه ورود این فشار را نداده و از سیستم در برابر این مشکل محافظت می کند. شیر اطمینان سردخانه یک شیر اتوماتیک است که  در صورت نیاز به صورت خودکار وارد عمل می شود.

شیر اطمینان سردخانه چیست

در صورت عبور فشار از میزان استاندارد، در قسمت پشتی دیسک شیر اطمینان سردخانه، فشار افزایش یافته و باعث غلبه بر نیروی فنر پشت دیسک می شود. در نتیجه مسیر عبور مبرد باز شده و تا موقعی که فشار اضافی تخلیه شود، این روند ادامه دار خواهد شد. زمانی که فشار تنظیم شد، شیر اطمینان سردخانه به وسیله فنر بسته می شود.

مقاله آموزشی: نگهداری میوه در سردخانه

دلایل افزایش فشار ناگهانی

اختلال عملکرد شیرهای قطع و وصل جریان و ورود بیش از اندازه ی سیال

اختلال عملکرد در شیرهای فشار شکن در خطوط لوله

اختلال عملکرد در سیستم های خنک کننده که می تواند باعث افزایش دمای سیال، تبخیر سیال، افزایش حجم آن و در نتیجه افزایش فشار سیال شود.

اختلال عملکرد در سیستم های کنترلی که ممکن است به خاطر قطع جریان الکتریکی و یا مخزن هوای فشرده رخ بدهد.

خرابی مبدل های حرارتی و ایجاد شکستگی در این لوله ها

واکنش های شیمیایی پیش بینی نشده در سیستم

آتش سوزی

تغییر دما در محیط اطراف

اقدام به شناسایی شیر اطمینان

شیر اطمینان سردخانه قطعه ای است که بر روی آن یک پلاک تعبیه شده است و به وسیله آن می توان از اطلاعات مهمی مثل فشار تنظیم شیر، دمای مجاز، شماره سریال محصول و بیشترین فشار مورد نیاز و… دست پیدا کرد و با این اطلاعات می توان اقدام به انتخاب شیر اطمینان مورد نظر کرد.

بخش دیگری بر روی شیر اطمینان به اسم فشار تنطیم شده قرار دارد که با واحد بار (Bar) نشان داده می شوند که عموما این فشار در عدد 10 ضرب شده است.

مقاله آموزشی: استفاده از سردخانه چه اهمیتی دارد؟

وظیفه شیر اطمینان

یکی از مهم ترین وظایف یک شیر اطمینان سردخانه، محافظت از تجهیزات و کل سیستم در برابر فشارهای حداکثری و غیر مجاز است. بیشتر قطعات سردخانه مثل کندانسور، اوپراتور و… در مسیر عبور فشار هستند و با توجه به آن که دارای حساسیت بالایی هستند باید از یک شیر اطمینان سردخانه مناسب استفاده کرده و اقدام به انتخاب آن کرد.

وظیفه شیر اطمینان

عوامل مختلفی در تعیین افزایش فشار استاندارد و مجاز سیستم دخیل هستند . به طور مثال دلایلی مثل معیوب شدن شیرهای تقلیل فشار، آتش سوزی، تغییرات دمای محیط، ایجاد اختلال در سیستم های خنک کننده و… تنها چند دلیل بر افزایش فشار استاندارد بوده که شیر اطمینان سردخانه وظیفه محافظت از سیستم در برابر فشار غیر مجاز را بر عهده دارد.

مقاله آموزشی: آشنایی با سردخانه لبنیات

مشخصات شیر اطمینان

در بازار برندهای مختلفی از شیرهای اطمینان وجود دارند که شیر اطمینان کستل یکی از بهترین برندهای بازار است. به صورت کلی یک شیر اطمینان سردخانه از یک بدنه، یک نشیمنگاه، نگهدارنده دیسک و فنر تنظیم کننده شیر، و یک مجرا در جهت تماس این نگهدارنده فنر با اتصال خروجی تشکیل شده است.

مزایای استفاده از شیر اطمینان

مزایای استفاده از شیر اطمینان

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از شیر اطمینان در سردخانه ها، کنترل فشار است. شیر اطمینان مثل بسیاری از سیستم های الکترونیکی، پنوماتیکی و… برای کنترل متغیر فشار مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که سیستم به دلیل وجود عوامل مختلف پیش بینی شده و یا غیر قابل پیش بینی دچار مشکل می شود و به دلیل مشکل به وجود آمده، فشار به صورت غیر استانداردی افزایش پیدا کند، تنها دستگاهی که می تواند از بروز خطرات بیشتر جلوگیری کند شیر اطمینان است.

اصطلاحات رایج در طراحی شیر اطمینان

بالاترین فشار مجاز (Over Pressure)

بالاترین فشار، فشاری است که باعث می شود شیر تخلیه به طور کامل باز شود. طوری که تخلیه سیال با بالاترین ظرفیت ممکن انجام شود. مشخص است که این حد تعیین شده باید بالاتر از فشار عملکرد

 (Set Pressure) باشد. این حد تعیین شده با توجه به شرایط فرایند، نوع سیال و استانداردهای مختلف مشخص می شود. طبق استاندارد BS 5500 بالاترین فشار سیفتی ولو باید  10 درصد از میزان فشار عملکرد بیشتر باشد.

مقاله آموزشی: آشنایی با اصول سردخانه نگهداری دارو 

پایین‌ ترین فشار مجاز  (Blow Down)

زمانی که فشار سیال در مخزن یا خط لوله از حد تعیین شده فراتر می رود، سیفتی ولو باز شده و سیال را به بیرون هدایت می کند. طبیعتا شیر اطمینان پس از تخلیه ی فشار ایجاد شده باید به طور کامل بسته شود. پایین ترین فشار مجاز، فشاری است که در طراحی ریلیف ولو تعیین می شود، تا با رسیدن به این فشار، شیر به طور کامل بسته شود.

طبیعی است که این حد مشخص شده، از فشار عملکرد عدد کمتری دارد. این عدد با توجه به شرایط فرایند و استانداردهای مختلف تعیین می شود. طبق استاندارد BS 5500 پایین ترین فشار شیر اطمینان باید  10 درصد پایین تر از فشار عملکرد باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟