آشنایی با هیتر کارتر کمپرسور و مزایای هیتر روغن - الکتروبهمن

آشنایی با هیتر کارتر کمپرسور و مزایای هیتر روغن - الکتروبهمن

آشنایی با هیتر کارتر کمپرسور و مزایای هیتر روغن - الکتروبهمن

هیتر کارتر کمپرسور یک قطعه مهم در چرخه سرمایش و کمپرسور دستگاه های سرمایشی است و معمولا در قسمت پایین کمپرسورها تعبیه شده است.

آشنایی با هیتر کارتر کمپرسور و مزایای هیتر روغن

هیتر کارتر کمپرسور

هیتر کارتر کمپرسور یک قطعه مهم در چرخه سرمایش و کمپرسور دستگاه های سرمایشی است و معمولا در قسمت پایین کمپرسورها تعبیه شده است. در دستگاه های سرمایشی مختلف محل قرارگیری هیتر متفاوت است در بعضی در بیرون از سیستم گذاشته می شود تا دمای کمپرسور بالا نرود و میزان صدای کمتری در محیط داخلی پخش شود و در بعضی از سیستم ها در داخل کمپرسور نصب می شود.

هیتر کارتر چیست

مقاله آموزشی: هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

مشکل برگشت گاز مبرد به کارتر:

روغن موجود در کارتر نقش مهمی در کمپرسور ایفا می‌کند. موقعی که کمپرسور در حال کار کردن است، این روغن به خنک سازی قطعات کمک می‌ کند و اصطکاک موجود میان قطعات را کاهش می ‌دهد و عملا بدون وجود روغن، امکان کار کردن کمپرسور وجود ندارد. در دمای عادی، همیشه مقدار اندکی از روغن از کارتر خارج می‌شود و وارد چرخه ماده مبرد می ‌شود و در کنار آن به حرکت در می ‌آید.

جریان گاز مبرد باعث می ‌شود که بعد از مدتی این روغن دوباره به محفظه کارتر برگردد. به همین خاطر، روغن و ماده مبرد باید قابلیت حل شدن در یکدیگر را داشته باشند. این انحلال پذیری خود می ‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی موقع خاموش بودن چرخه شود.

اگر کمپرسور برای مدت نسبتا طولانی خاموش باشد، می‌ تواند باعث بروز مشکل شود. در این حالت ماده مبرد علاقه دارد که به سمت قسمت‌ هایی حرکت کند که فشار کمتری دارند. به طور معمول محفظه کارتر به علت وجود روغن در آن، فشار کمتری به نسبت دیگر قسمت ‌های سیستم دارد. سرد بودن محیط وقوع این اتفاق را سرعت می ‌بخشد. این موضوع می‌ تواند باعث چگالش گاز مبرد در داخل محفظه کارتر شود.

روغن کمپرسور فشار بخار کمی دارد و ماده مبرد چه مایع باشد و چه گاز، می ‌تواند دراین ماده جریان پیدا کند. از آنجا که ماده مبرد در حالت گاز قرار دارد، می ‌تواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند و هنگامی که به کارتر می ‌رسد، جذب روغن شده و در روغن حل می ‌شود.

عملکرد هیتر کارتر کمپرسور:

کاربرد هیتر کارتر کمپرسور

هدف اصلی از هیتر کارتر ، جلوگیری از حرکت ماده مبرد و مخلوط شدن آن با روغن موجود در کمپرسور می است. وظیفه اصلی هیتر کارتر در چرخه تبرید است با استفاده از این قطعه از چگالش ماده مبرد در کمپرسور جلوگیری می شود و ماده مبرد را در دمای بالاتر از سردترین قطعه سیستم نگه می دارد و موقع فعال شدن کمپرسور سیال مبرد به جوش آمده و می تواند با روغن مخلوط شود و یک فوم سفید رنگ را تشکیل دهد و همه فضای کارتر را پر کند برای جلوگیری از این اتفاق از هیتر کارتر در کمپرسورها استفاده می شود.

مقاله آموزشی: موقع خرید سردخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

خطرات احتمالی در صورت عدم استفاده از هیتر کارتر کمپرسور:

در صورتی که در کمپرسور سیستم ها و دستگاه های تولید کننده سرما از هیتر کارتر استفاده نشود دو خطر بزرگ را به وجود می آورد:

1)آسیب زدن و خرابی دریچه خروجی کمپرسور و قطعات دیگر به خاطر کف کردن روغن و سیال مبرد

2)ایجاد اصطکاک و سایش قطعات موقع کاهش سطح روغن کمپرسور

مزایای استفاده از روغن کارتر کمپرسورهای دستگاه‌های سرمایشی

در دمای معمولی مقدار کمی روغن از کارتر کمپرسور وارد سیکل تبرید می ‌شود و همراه سیال حرکت می ‌کند. اما بعد از مدتی در طول چرخه جریان سیال مبرد باعث بازگشت این روغن به کارتر می ‌شود. برای جلوگیری از این مشکل حتی المقدور باید گاز و روغنی در سیستم استفاده شود که قابلیت حلالیت با یکدیگر را داشته باشند. قابلیت حل شدن روغن و ماده مبرد با یکدیگر باعث بروز مشکلاتی در سیکل تبرید خواهد داشت.

موقع روشن بودن کمپرسور، روغن درون آن باعث خنک شدن قطعات سیستم می ‌شود.

این روغن می‌ تواند اصطکاک بین قطعات مختلف دستگاه را به صورت جدی کاهش دهد.

بدن وجود روغن در کمپرسور، سیستم نمی ‌تواند وظیفه خود را که تولید سرما است را انجام دهد.

ایجاد مانعی برای بازگشت مبرد به کارتر:

استفاده از سیستم پمپ داون اتوماتیک به همراه هیتر کارتر باعث جلوگیری از نشتی سیستم و بازگشت ماده سرد کننده به کمپرسور می ‌شود. در بعضی سیستم ‌های سرمایشی از پمپ داون بعد از خاموش کردن دستگاه برای خالی کردن سیال سرد کننده از اوپراتور و خط مکش استفاده می‌ شود. در بعضی دستگاه‌ ها، پمپ داون جهت تخلیه گاز مبرد به می‌ رود و در کنار آن از هیتر کارتر برای ایجاد مانعی در برابر برگشت سیال مبرد استفاده می ‌شود.

مکان استفاده از هیتر موقع انجام چرخه تبرید:

هیتر کارتر در صورتی می ‌تواند در زمان فعالیت سیستم استفاده شود که تنظیمات هیتر به صورتی باشد که از بالا رفتن بیش از حد دمای روغن جلوگیری شود. استفاده از هیتر کارتر موقع روشن بودن دستگاه در دو موقعیت مهم است، یکی پایین بودن دمای محیط و دومی وزیدن باد سرد در محیط. در این شرایط ممکن است ماده مبرد به کمپرسور برگردد.

مزایای هیتر روغن:

 مهم ترین کاری که هیتر کارتر انجام می دهد، جلوگیری از برگشت ماده مبرد به داخل کارتر و ته نشین شدن آن است. با بالا بردن دمای روغن، ماده مبردی که به داخل محفظه کارتر وارد می شود تبدیل به مایع نمی شود و دوباره به خط مکش بر می گردد.

مقاله آموزشی: بررسی شرایط نگهداری میوه در سردخانه

مزایای روغن کارتر کمپرسورهای دستگاهه ای سرمایشی:

موقع روشن بودن کمپرسور روغن درون آن باعث خنک شدن قطعات سیستم می شود.

این روغن می تواند اصطکاک بین قطعات مختلف دستگاه را به صورت جدی کاهش دهد.

خطرات استفاده نکردن از گرمکن کارتر کمپرسور:

هیتر کارتر کمپرسور

برگشت ماده مبرد به کارتر موقع خاموش بودن سیستم یک مشکل جدی به حساب می ‌آید. اگر این اتفاق بیفتد و کمپرسور بعد از مدتی روشن شود، کاهش فشار زیادی در سیستم اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آن کف کردن روغن در کارتر است. این روغن کف کرده، به همراه ماده مبرد در حالت مایع می ‌تواند باعث خرابی دریچه خروجی کمپرسور یا دیگر قطعات مکانیکی شود. سطح روغن کاهش می یابد که همین موضوع باعث می ‌شود که اصطکاک میان قطعات بیشتر شود و احتمالا باعث سایش ‌آن‌ ها شود.

مقاله آموزشی: بررسی درب سردخانه و انواع آن

استفاده از هیتر روغن کمپرسور در حالت روشن بودن چرخه:

هیتر کارتر را موقع روشن بودن سیستم می ‌توان استفاده کرد. باید محدودیتی برای هیتر تنظیم شود که دمای روغن بیش از اندازه بالا نرود. در شرایطی که باد سردی در محیط در حال وزیدن باشد یا دمای محیط سرد باشد، برگشت مبرد به کارتر موقع کار کردن سیستم می ‌تواند رخ دهد؛ استفاده از هیتر کارتر یک کار ضروری به حساب می ‌آید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟