✅احداث سردخانه میوه در مشهد 09156152857

✅احداث سردخانه میوه در مشهد 09156152857

سردخانه میوه بنا به بودجه و میزان تولید، در ابعاد مختلفی قابل ساخت و ساز می باشد. این سردخانه ها در مدل های کانکسی، اتاقکی، سوله ای و بسیار بزرگ تولید می شوند.

احداث سردخانه میوه در مشهد

سردخانه میوه بنا به بودجه و میزان تولید، در ابعاد مختلفی قابل ساخت و ساز می باشد. این سردخانه ها در مدل های کانکسی، اتاقکی، سوله ای و بسیار بزرگ تولید می شوند. 

(جهت دریافت مشاوره در زمینه ساخت سردخانه با ما در ارتباط باشید 09156152857)

مزایای استفاده از سردخانه میوه

از مهم ترین مزایای استفاده از سردخانه میوه جلوگیری از فاسد شدن میوه هاست. سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش اساسی دارند و به عنوان حلقه بین تولید و بازار می‌توانند در حفظ کیفیت محصول، نقش مهم و اصلی را داشته باشند. بدون وجود و توسعه سردخانه در مناطق مختلف، امکان تولید پایدار امکان پذیر نیست و در هر فصل تولید، بخشی از محصول به ضایعات تبدیل خواهد شد، این سردخانه‌ها به عنوان مراکز ذخیره‌سازی نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل و رونق صادرات خواهند داشت.

احداث سردخانه میوه در مشهد

سردخانه صنعتی میوه چیست؟

سردخانه هایی که ظرفیت بارگیری بیشتر از 2000 تن را دارا باشند جزو سردخانه های صنعتی به حساب می آیند. دمای نگهداری مواد در سردخانه صنعتی باید قابل کنترل و پایین تر از دمای محیط باشد و در بعضی موارد نیاز به نگهداری های  خاصی نیز می باشد مانند اضافه کردن گوگرد یا کنترل اتمسفر یا کنترل رطوبت و موارد دیگر.

بیشتر بخوانید: احداث سردخانه صنعتی در مشهد

مراحل ساخت سردخانه میوه جات 

انتخاب مکان مناسب

سردخانه ها اکثرا با برق سه فاز کار می کنند، مگر در مواردی که به صورت کوچک ساخته شوند. بنابراین بهتر است به برق سه فاز دسترسی داشته باشید و یا اقدامات لازم برای دریافت آن را انجام دهید.. 

در صورتی که هدف، ساخت سردخانه کانکسی و کوچک باشد می توان در مغازه یا محل کار اقدام به ساخت آن کرد، اما اگر سردخانه ای بزرگ و سوله ای مورد تقاضا باشد باید مجوزهای لازم جهت احداث سردخانه را دریافت کرده باشید.

در حالت کلی، در هر مکانی که به برق شهری و یا حتی برق ژنراتور دسترسی داشته باشد، می توان سردخانه مورد نظر را بسته به بودجه مالی، ظرفیت تولید و نوع برق منطقه ساخت.

ویژگی های مکان مناسب برای احداث سردخانه میوه

به باغات و زمین کشاورزی نزدیک باشد.

به جاده های اصلی شهر نزدیک باشد.

به دور از کارخانجات و واحدهای پرورش دام و طیور احداث شود. 

در صورت ساخت سردخانه بزرگ، باید از اتاقک های کوچک استفاده شود. 

دارای راهرو لیفتراک رو، اتاق های اداری، محوطه و فضای سبز باشد. 

در مکان های سیل خیز و یا مستعد زلزله احداث نشود. 

به دور از مکان های خطرناک مانند پمپ گاز و بنزین، کارخانه ها و نیروگاه ها باشد.

(جهت دریافت مشاوره در زمینه ساخت سردخانه با ما در ارتباط باشید 09156152857)

تجهیزات سردخانه صنعتی 

موتور که محرک کمپرسور سردخانه است و انرژی آن را تامین می کند.

کمپرسور، وظیفه پخش گاز را دارد که به این ترتیب بیشترین فشار را در گاز ایجاد می کند و باعث بالا رفتن حرارت گاز می شود.

کندانسور، خنک کردن گاز حاصل از کمپرسور را انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: اکسپنشن ولوهای دانفوس

اوپراتورها، خنک کننده های داخل اتاقک های سردخانه هستند که گاز حاصل از کندانسور را از محیط بسته داخل شبکه های خود، به اتاقک وارد نموده و این سرما توسط دمنده ها در محیط اتاقک پخش می شود.

عایق مناسب که از اهمیت بالایی بر خوردار است و اگر درست انتخاب و اجرا نشود انرژی بسیاری برای سرد سازی صرف خواهدشد. بهترین عایق برای جلوگیر از پرت انرژی و سهولت در نصب ساندویچ پانل است.

احداث سردخانه میوه

انتخاب نوع سردخانه

سردخانه ها در سه نوع کانکسی، اتاقکی و سوله ای قابل ساخت است. سردخانه کانکسی در دو نوع ثابت و متحرک قابل تولید می باشد که نوع متحرک آن توسط خودرو قابل جا به جایی است و به راحتی به مکان های مورد نظر قابل انتقال است. 

اما سردخانه های اتاقکی و سوله ای به دلیل وجود زیربنای ساختمانی، قابلیت جا به جایی ندارند. سردخانه های کانکسی و اتاقکی به دلیل ابعاد کوچک، برای کسب و کارهای کوچک و صاحبان باغ های کوچک مناسب است، اما سردخانه های سوله ای برای سرمایه گذاران بزرگ و افراد دارای چندین هکتار باغ کاربرد دارد. 

طراحی و اجرای سردخانه 

ساخت سردخانه بدون دریافت مشاوره و راهنمایی از متخصصان این حوزه امکان پذیر نخواهد بود. تمامی مراحل ساخت سردخانه اعم از نصب عایق و تجهیزات برودتی، تست و اجرا باید توسط متخصصین این رشته انجام شود تا استانداردهای لازم در این کار رعایت شده و با حداقل مصرف برق، بالاترین میزان راندمان را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بازسازی کمپرسورها 

آدرس فروشگاه: بزرگراه ميثاق، کنار گذر پيامبر اعظم، جنب انبار بانک سپه، فروشگاه سردخانه

ساختمان سازی طبق طرح و نقشه 

در صورت ساخت سردخانه های سوله ای یا اتاقکی، باید ساختمان های مربوطه را بنا کرد و در مرحله بعد نسبت به نصب عایق ها اقدام نمود. اما در مورد سردخانه های کانکسی صرفا با نصب چارچوب فلزی و صفحات فلزی، اتاق مورد نظر آماده می شود. 

کسانی که از قبل دارای اتاق یا انباری آماده هستند می توانند آن را تجهیز نموده و به سردخانه تبدیل کنند. اما دیگر افراد، برای جلوگیری از هزینه های اضافی ساخت اتاق، سردخانه های کانکسی را سفارش می دهند.

در مورد سردخانه های سوله ای و بزرگ، حتما باید از چارچوب فولادی و یا بتنی جهت ساخت بنا استفاده نمود تا دیوارچینی های بلوکی یا سفالی انجام شود و در آخر یک لایه بتنی در کف و دیوارهای آن اجرا گردد.

طبیعتا اتاق های اداری و نگهبانی نیز به صورت مجزا ساخته می شوند. در مورد سردخانه های کوچک و اتاقکی نیز استفاده از آجر یا سفال و لایه بتنی دیوار و کف ضروری است. 

نصب عایق بر روی کف، سقف و دیوارها

پس از ساخت کامل سالن، یک لایه 10 الی 15 سانتی متری از عایق ساندویچ پانل و یا فوم تزریقی بر روی تمامی قسمت های دیوار، کف و سقف سردخانه نصب می شود. لایه های میانی نیز با استفاده از عایق پلیمری پر می شوند تا درزگیری کامل انجام گیرد. 

به منظور جلوگیری از شکستن عایق کف سردخانه، یک لایه 10 الی 15 سانتی متری بتنی کف سردخانه اجرا می شود و در آخرین مرحله یک لایه ورق آلومینیومی قرار داده می شود. 

بیشتر بخوانید: چرا کمپرسورها خراب می­ شوند؟

نصب درب سردخانه

درب سردخانه بسیار مهم است و حتما باید به کمک فوم تزریقی یا عایق ساندویچ پانل 15 سانتی عایق بندی شده باشد، همچنین در کناره های درب، یک لایه رزین مقاوم وجود داشته باشد تا هنگام بسته شدن درب، از ورود و خروج هوا جلوگیری شود. درب سردخانه باید به صورت چفتی بسته شود و استفاده از دستگیره های معمولی کافی نخواهد بود. 

(جهت دریافت مشاوره در زمینه ساخت سردخانه با ما در ارتباط باشید 09156152857)

قفسه بندی سردخانه میوه

برای استفاده از حداکثر ظرفیت سردخانه، بهتر است از قفسه بندی استفاده شود طوری که قفسه ها حداقل 30 سانتی متر از دیوارها و کف سردخانه فاصله داشته باشد تا همه مواد غذایی به یک اندازه در معرض برودت سردخانه قرار داشته باشد. هم چنین فاصله قفسه ها از سقف سردخانه باید حداقل 50 سانتی متر الی یک متر باشد.

به منظور جلوگیری از یخ زدگی میوه های نزدیک به اواپراتور، قفسه ها با فاصله چند متری از آن نصب می شود. جنس قفسه ها باید از استیل یا آلومینیوم مقاوم آنودایز باشد تا تحمل بالایی داشته باشد و در اثر رطوبت بالای سردخانه دچار زنگ زدگی نگردد. 

نصب تجهیزات برودتی سردخانه 

پس از پایان کار ساخت سردخانه، تجهیزات برودتی از قبیل اواپراتور، کمپرسور، کندانسور، فن خنک کننده ، تابلو برق، سنسور دما، لامپ های روشنایی و … نصب خواهد شد. هر کدام از سیستم های فوق دارای استانداردهای خاص هستند که توسط کارشناسان باید رعایت شود. 

بیشتر بخوانید: راهنمای صفر تا صد طراحی و ساخت انواع سردخانه در قزوین

به منظور جلوگیری از برفک زدن اواپراتور و ممانعت از افزایش مصرف برق، باید اواپراتورها به دور از درب نصب شود. هم چنین سنسور دما باید در مکانی نصب شود که دمای واقعی سردخانه را نشان دهد، در این صورت همه میوه ها به یک اندازه سرما می بینند. 

سردخانه های میوه از نوع بالای صفر هستند، بنابراین از کمپرسورهای مناسب این سردخانه ها استفاده می شود که قدرت کمتر و مصرف برق پایین تری نسبت به کمپرسورهای زیر صفر دارند. 

احداث سردخانه

نحوه نگهداری محصولات در سردخانه 

هنگام برداشت باید دقت شود که میوه کاملا رسیده نباشد چون میوه‌هایی که در زمان چیده شدن به طور کامل نرسیده باشند را در مدت‌زمان طولانی‌تری می‌توان نگهداری کرد.

کم و محدود کردن تنفس و سایر فعالیت‌های حیاتی میوه، محدود کردن فعالیت باکتری‌ها، قارچ‌ها به منظور جلوگیری از فساد آنها، جلوگیری از تغییرات سریع کیفی میوه از قبیل: تغییر رنگ، رسیدگی بیش از حد و نرم شدن میوه دومین مرحله این روش است.

 مرحله آخر نگهداری در رطوبت نسبی بالا به منظور کاهش تبخیر و حفظ طراوت میوه‌ها  محسوب می شوند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×
×

چطور میتونم کمکت کنم؟